Inscenační tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ISH3 | ZK | 10 | 20T | česky | letní |
Garant předmětu
Jan BURIAN, Michal DOČEKAL, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Eva SALZMANNOVÁ, Ondřej VETCHÝ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jan BURIAN, Michal DOČEKAL, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ, Eva SALZMANNOVÁ, Ondřej VETCHÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Schopnost přečíst a vyložit text.
- Schopnost vytvářet dramatický prostor.
- Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru.
- Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání.
- Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace.
- Schopnost tvorby mizanscén.
- Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku.
Forma studia
Semináře, zkoušky, představení.
Předpoklady a další požadavky
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti. Spolupráce s výrobou, agenturami, médii. Externí spolupracovníci v návaznosti na typ připravované inscenace. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
Obsah kurzu
Předmět zaměřený na systematický proces tvorby inscenace v podmínkách profesionálního divadla, na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem, včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie,dramaturgie, herectví (případně i scénografie) na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Práce probíhá v následujících etapách:
- Rozbor textu a inscenační záměr.
- Situace a vytváření dramatického prostoru.
- Pohyb a postavení v prostoru.
- Dané okolnosti a motivace jednání.
- Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.
- Tvorba mizanscén a překážek jednání.
- Fabulování a kompozice inscenačního celku.
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
Doporučená nebo povinná literatura
Vostrý: Režie je umění
Císař J., Štěpánek F.: Základy činoherní režie; IPOS; Praha 2000
Hořínek: Drama, divadlo, divák
Hořínek: O divadelní komedii
Brockett: Dějiny divadla
Hodnoticí metody a kritéria
Hlavním kritériem je uměleckých výkon v absolventském představení s přihlédnutím k aktivitě a tvořivosti v jednotlivých fázích zkoušení.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět hlavní)