Dialogické jednání kondiční 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202DKO2 | Z | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Nataša BURGER, Michal ČUNDERLE, Tereza DURDILOVÁ, Filip KARDA, Martina MUSILOVÁ, Eva SLAVÍKOVÁ, Václav TROJAN, Ivan VYSKOČIL, Pavel ZAJÍČEK, Jan ZICH, Václav ZIMMERMANN
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Dialogické jednání s vnitřním partnerem je psychosomatická disciplína, jejímž tvůrcem je prof. Ivan Vyskočil.
U většiny může být:
- cestou sebeobjevování, sebepoznávání, sebepřijetí a seberealizace,
- vytvářením psychosomatické kondice pro tvořivou komunikaci, „vodivější“ empatii,
- prožitím, poznáním a studiem principů dramatické hry,
- prožitím, poznáním a studiem nepředmětného herectví,
- cestou pochopení, „vtělení“ a uskutečnění určité výzvy, otázky, určitého úkolu, textu,
- metodikou zkoušení, hledání, vnímání, všímání si a nalézání.
Forma studia
Seminář individuálního zkoušení ve skupině.
Předpoklady a další požadavky
Kreativní předpoklady, schopnost analýzy a reflexe.
Jen pro pokročilé studenty, jako možnost doplňujícího semináře ke standardnímu semináři dialogického jednání.
Obsah kurzu
Psychosomatická disciplína, jejímž tvůrcem je prof. Ivan Vyskočil. Základem je zkušenost a zakoušení stran jednání (mluvení, hraní) sám se sebou (s vnitřním partnerem) zpravidla o samotě - samomluvy, samohry. Jde o to, učit se a naučit se podobně autentické, spontánní, hrající a souhrající jednání (chování a prožívání) produkovat veřejně, v situaci „veřejné samoty“ (Stanislavskij), za přítomnosti a pozornosti „diváků“. V situaci, kdy „jako kdyby“ druzí, diváci, při tom nebyli, s vyloučením zejména zrakového a taktilního kontaktu.
Doporučená nebo povinná literatura
- BUBER, Martin: Já a ty. 1. vydání. Olomouc: Votobia, 1995.
- FINK, Eugen: Oáza štěstí. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1992.
- VYSKOČIL, Ivan a kol: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. 1. vydání. Brno: JAMU, 2004; 2. vydání. Praha: Brkola, 2012. (Zde i další doporučená literatura.)
SBORNÍKY KATEDRY A ÚSTAVU (chronologicky):
- Dialogické jednání jako otevřená otázka (ed. Vyskočilová, Eva). Praha: AMU, 1997.
- Psychosomatický základ veřejného vystupování (eds. Slavíková, Eva a Vyskočilová, Eva). Praha: AMU, 2000.
- Hic sunt leones /o autorském herectví/ (ed. Čunderle, Michal). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2003.
- Herecká propedeutika proč, pro koho a jak? (ed. Čunderle, Michal). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
- Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas (eds. Čunderle, Michal a Slavíková, Eva). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
- Psychosomatika & Pohyb (eds. Čunderle, Michal, Kratochvílová, Zdenka, Malaníková, Hana a Pulicarová Hamzová, Irena). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2008.
- Osobnostní herectví, osobnostní učitelství (eds. Malaníková, Hana a Pulicarová Hamzová, Irena). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2010.
- Autor – autorství (eds. Čunderle, Michal a Slavíková, Eva). Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2010.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány především na základě vlastního zkoušení v hodinách dialogického jednání. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu jsou také dvě písemné reflexe za semestr. Předpokládá se rovněž seznámení s doporučenou literaturou.
Poznámka
Předmět je možno studovat v českém i anglickém jazyce.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (volitelný předmět)