Dramaturgie písničky 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202DPI2 | Z | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Písnička je bezpochyby jedním z nejdůležitějších žánrů autorského divadla, ať už v rámci „velké dramaturgie“ nebo jako jedna z „malých forem“. Její komunikativnost, citovost, schopnost vytvořit atmosféru a probouzet asociace - to všechno ji činí dramaturgicky atraktivní. Je ovšem třeba znát její podoby a možnosti a umět s nimi zacházet. Dramaturgie písničky by k tomu měla přispět.
Forma studia
Přednáška s ukázkami a seminář, při němž se studenti setkají (ať už v živém provedení nebo prostřednictvím nahrávek) s písničkami od těch nejstarších po současné, zejména však s těmi, které se uplatnily v divadle, ve filmu, v rozhlasové dramatice. Důraz je kladen na umění naslouchat nejen textu, ale i hudbě, v textech pak rozpoznávat nejen tzv. obsah, ale i múzické kvality. Páteří semináře jsou dějiny písně české, ale v souvislostech evropských i amerických.
Předpoklady a další požadavky
Je výhodné, když se studenti současně zúčastňují i dílny Interpretace písničky. Předpokládá se také přehled v obecných dějinách divadla.
Obsah kurzu
Objevování dramatického, dramaturgického, scénického potenciálu písničky v bezpočtu jejích podob.
Doporučená nebo povinná literatura
ČERNÝ, Jaromír et alii. Hudba v českých dějinách: od středověku do nové doby. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1983.
KOTEK, Josef. Dějiny české populární hudby a zpěvu I-II. 1. vyd. Praha: Academia, 1994 a 1998.
RUT, Přemysl. Gloria i gaudium: česká písnička mezi kostelem a hospodou. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2013, tam i další bibliografie.
RUT, Přemysl. Orchestrion v hlavě: česká písnička mezi poezií a divadlem. 1.vyd. Praha: Vyšehrad, 2010, tam i další bibliografie.
RUT, Přemysl. Parlando cantabile: od řeči ke zpěvu a zpět. 1.vyd. Praha: Brkola, 2017, tam i další bibliografie.
SACKS, Oliver. Musicophilia: Příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Přeložila Dana Balatková. 1.vyd. Praha: dybbuk, 2009.
ROSS, Alex. Zbývá jen hluk: naslouchání 20. století. Přeložil Petr Kopet. 1.vyd. Praha: Argo a Dokořán, 2011.
Hodnoticí metody a kritéria
Seminář je volitelný, otevřený i studentům jiných kateder a fakult (pravidelně jej například navštěvují studenti teatrologie, doktorandi apod.). Způsobem uznání je zápočet.
Poznámka
Povinně volitelné přeměty KATaP - pro studenty 2. ročníku.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)