Výchova k vědomému pohybu 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202EVD2 ZK 2 2T anglicky letní

Garant předmětu

Michaela RAISOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Helena ARENBERGEROVÁ, Jan BÁRTA, Jana NOVORYTOVÁ, Michaela RAISOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

  1. Zlepšování psychosomatické kondice prostřednictvím kultivace vědomého pohybu a rozvíjení schopnosti práce s představou.
  2. Pokračování v hledání přirozeného pohybu zbaveného stereotypů.
  3. Cit pro pohyb v divadelním prostoru a kultivace „stage presence“.
  4. Výrazová schopnost těla – experimentace s pohybem jako s formou sdělování.
  5. Trénink opakování improvizace – jak zachovat a přenést kvalitu z ní do konkrétní podoby, etudy, opakovatelné struktury, partitury.
  6. Témata: „partitura vstávání“ a „partitura rozpohybované sochy“.

Forma studia

Zpětná vazba na jednotlivá pohybová zadání: Jak se vidím / Jak působím na diváky. Práce s odbornou terminologií, kultivace schopnosti popsat viděné a poskytnout reflexi.

Předpoklady a další požadavky

  1. Úspěšné absolvování Výchovy k vědomému pohybu 1.
  2. Ochota na sobě pracovat.
  3. Prostorové cítění.
  4. Pohybová představivost.
  5. Múzičnost.
  6. Schopnost reflektovat a analyzovat viděné.

Obsah kurzu

Hlubší experimentace s pohybem a prostorem, když uvolněné a připravené tělo začíná na jevišti komunikovat, je nutná k dalšímu kroku: jak uchopit to, co se právě děje v přítomném okamžiku, a moci to zopakovat ve stejné kvalitě.

  1. Držení těla – postavení těla v prostoru.
  2. Pocit horizontály a vertikály.
  3. Prostorové vztahy. Vstupování do prostoru, opouštění prostoru.
  4. Tempo, tempo rytmus, dynamika a škála.
  5. Tvorba dvou partitur: vstávání a rozpohybované sochy.
  6. Vnímání rozdílu mezi rytmem a metrem prostřednictvím strukturovaného pohybu a jeho přenesením do konkrétní divadelní formy s jasnými pravidly.

Doporučená nebo povinná literatura

Barba, E., Savarese, N. and col: A Dictionary of Theatre Anthropology. London, NY: Routledge, 1999.

Boorman, Joyce. Creative Dance in Grades Four to Six. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1971.

Boorman, Joyce. Creative Dance in the First Three Grades. Ontario: The Hunter Rose Company Limited, 1969.

Brook, Peter. Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. Scribner, 1995.

Brook, Peter. The Empty Space. New York: Penguin Books, 2008.

Brook, Peter. There Are No Secrets: Thoughts on Acting and Theatre. London: Bloomsbury, 2015.

Buckwalter, Melinda. Composing While Dancing, an improviserś companion. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 2010.

Burt, Ramsay. Judson Dance Theatre, Performative Traces. New York: Routledge, 2006.

Calais-Germain, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 2013.

Chekhov, Michail. The path of the Actor. London: Routledge, 2005.

Chekhov, Michael. To the Actor: On the Technique of Acting. London: Martino Fine Book, 2014.

Cohen, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, Action. USA: Contact Editions, 1993.

Cooper, Ann, ed. Taken by surprise, A dance improvisation reader. Middletown: Wesleyan University Press, 2003. Donnellan, Declan. The Actor and the Target. London: Nick Hern Books, 2005.

Feldenkrais, Moshe. Awareness Through Movement. New York: Harper Collins Publishers, 1990.

Forsythe, William. Practice of Choreography, It Starts From Any Point. New York: Routledge, 2011.

Franclin, Eric. Dance Imagery for Technique and Performence, USA: Human Kinetics, 1996.

Hartley, Linda. Wisdom of the Body Moving, An Introduction to Body-Mind Centering. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1995.

Hodge, Alison, ed. Twentieth Century Actor Training. New York, London: Routledge, 2002.

Innes, Christopher. Avant-garde Theatre. NY, London: Routledge, 1993.

Mitter, Shomit. Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook. London, NY: Routledge, 1992.

Newlove, Jean. Laban for Actors and Dancers. London: Routledge, 1993.

Lecoq, Jacques. Theatre of Movement and Gesture. London: Routledge, 2006.

Lecoq, Jacques. The Moving Body – Teaching Creative Theatre. New York: Routledge, 2002.

Long, Raymond. The Key Muscles of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2006.

Long, Raymond. The Key Poses of Yoga. Banfha Yoga Publications LLC, 2008.

Paxton, Steve. Gravity. Belgium: Graphius, 2018.

Reeve, Justine. Dance Improvisations. USA: Human Kinetics, 2011.

Reeves, Geoffrey. Peter Brook. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Roose-Evans, James. Experimental Theatre from Stanislavsky to Peter Brook. London: Routledge, 2001.

Stanislavsky, K.S. An Actor Prepares. New York: Routledge, 1989.

Steinman, Louise. The Knowing Body. Berkeley, CA: North Atlantic Books, 1986.

Tufnell, Miranda, Crickmay, Chris. Body, space, image: notes towards improvisation and performance. Hampshire: Dance books, 2003.

The Great European Stage Directors: Brook, Grotowski, Barba. London, NY: Methuen Drama, 2019.

Zarrilli, P. Psychophysical Acting, an intercultural approach after Stanislavski, London: Routledge, 2009.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

  1. Prezence v hodinách, min. 70% docházky.
  2. Zaujetí a osobní invence.
  3. Prezentace individuální strukturované etudy/partitury.
  4. Písemná reflexe a účast na klauzurách na konci semestru.
  5. Písemně zpracovaná práce – schopnost vysvětlit a propojit konkrétní pojmy se cvičeními a materiálem z hodin, práce s literaturou.

Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů