Skupinová výuka hlasové výchovy 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHL5 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza JANDA ROGLOVÁ, Ivana VOSTÁRKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Vytvářet podněty k uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus optimálně sladěných funkcí (ve smyslu souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu),
- pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztahu k myšlení, svalům a emocím, principem sebeuvědomování se pokoušet o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- objevit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz osobnosti.
Forma studia
- Sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích,
- výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení situačních, prostorových, emočních a hmatových představ v hlasových cvičeních; jde tedy o uvědomovanou práci s hlasem,
- za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických.
Předpoklady a další požadavky
- Lze vyžadovat hudebnost, základní hudebně-teoretické znalosti,
- obecné znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí,
- zájem o obor.
Obsah kurzu
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. Předmět rozvíjí osobnostní a psychosomatickou vybavenost, umožňuje posluchači vybavení dovednostmi důležitými pro rozmanitou komunikaci hlasem (dech, hlas, artikulace, ortoepie, dynamika řeči, modulace, mluvní výraz).
Témata:
- Představivost jako základní impulz hlasového projevu,
- Situační představa a hlas.
- Vzájemné hlasové a psychické provokace směřující k odstranění omezujících hlasotvorných stereotypů,.
- Koordinování a propojování jednotlivých hlasotvorných složek v praxi.
- Analýzy projevů hlasových profesionálů s vyvozováním psychosomatických souvislostí,.
- Práce s texty, s písněmi.
Doporučená nebo povinná literatura
Čunderle, Michal (ed.) . Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas. 1.vydání. Praha: AMU, 2006
Lewis, Dennis . Tao dechu: Naučte se správně dýchat . 1.vydání . přeložil Jan Brázda . Praha: Pragma, 2000
Bauer, Joachim . Proč cítím, co ty. Intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů . přeložila Iva Michňová. 1.vydání . Praha. Grada Publishing, 2016
Válková, Libuše a Vyskočilová, Eva . Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1.vydání . Praha: AMU, 2007
Keleman, Stanley. Ztělesněná zkušenost . přeložil. Procesuální práce s tělem. přeložila Dita Sálová. 1. vydání. Praha: Portál, 2010
Feldenkrais, Mosché. Silné já : Návod ke spontánnosti . přeložila Gabriela Kalinová. 1.vydání. Hodkovičky: Pragma, 2014
Oswaldová, Petra. Feldenkrais, dech a hlas . 1. vydání . Praha. Brkola, 2015
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivního zapojení ve cvičeních a seminářích,
- vypracování sebereflexe předmětu za každý semestr,
- analýzy získaných dovedností a jejich uplatnění při klauzurách.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)