Skupinová výuka hlasové výchovy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHY1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tereza JANDA ROGLOVÁ, Ivana VOSTÁRKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Předmět rozvíjí osobnostní a psychosomatickou vybavenost.
- Cílem je vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince a vypracování základů hlasové a tudíž i psychosomatické kondice.
- K tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus jedinečně sladěných funkcí (ve smyslu souhry psychického, somatického a hlasového projevu).
- Prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi.
- Cílem je pochopit a ověřovat mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí a odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz jedince.
- Dospívat k pochopení, že v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Forma studia
- Sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných v médiích.
- Rozvíjení hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ - např. tělový hmat - v technických hlasových cvičeních.
- Jde tedy o vědomou práci s hlasem, za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických.
- Hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady.
Obsah kurzu
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy seberealizace ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.
Doporučená nebo povinná literatura
Lewis, Dennis.Tao dechu: Naučte se správně dýchat. přeložil Jan Brázda, 1. vydání, Praha, Pragma, 2000
Martienssenová - Lohmanová, Franziska. Vzdělaný pěvec: Pěvecký lexikon. 1. vydání. Praha: Cora, 1994
Válková, Libuše, Vyskočilová, Eva. Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy, Praha, AMU, 1. vydání, 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)