Kresba a malba 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
203KML3 ZK 3 4T česky zimní

Garant předmětu

Petr PAVLÍK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petr PAVLÍK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem výuky je schopnost „více vidět skutečnost“ a být schopen analyzovat rozmanitost jejích forem, tvarů, linií, hmot, barev a světelných vlastností, vzájemných vztahů věcí a následně technických a výrazových možností výtvarného vyjádření. Za nejdůležitější považuji otázky prostorového vnímání a chápání skutečnosti, skladebnosti vztahů věcí a hmot, problém zákonitostí kompozice a znalost psychologických aspektů barev.

Forma studia

Při malbě zátiší studenty vedu k tomu, aby jeho jednotlivé prvky chápali jako hmotově, tvarově a materiálově autonomní aktéry na scéně. Aby mohly věci vytvářet živý, bohatý a nakonec i organický celek, musí být nejprve každý prvek sám za sebe, mít svůj nezaměnitelný charakter. Teprve tato rozmanitost může vytvořit jednotu, která má výrazovou sílu obrazu světa „zastaveného do věčnosti“ - still life.

Malba aktu není chápana pouze jako studium lidské anatomie, prověřování vztahu vzájemných tělesných proporcí, otázek světla, barvy a hmoty, ale i výrazu elementární existenciální pozice - lidského těla v prostoru.

Předpoklady a další požadavky

Schopnost výtvarně řešit zadané úkoly v intencích cíle studia.

Obsah kurzu

Předmět rozvíjí umělecké možnosti vizualizaci scénografického díla a individuální předpoklady studenta.

Především je kladen důraz na výuku kresby a malby prostoru, zátiší a figury – program výuky vždy souvisí s aktuálními požadavky vyučujícího hlavního předmětu Scénografie.

Procvičování a rozšiřování získaných dovedností

Doporučená nebo povinná literatura

Studijním materiálem jsou encyklopedie výtvarného umění a monografie autorů českého a světového malířství.

CASSAN, Adolfo (ed.). Anatomie člověka. Překlad Kateřina Orlová. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005. ISBN 978-80-253-0080-3.

ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha: Idea servis, 2012. ISBN 978-80-85970-74-6.

DVOŘÁK, František. Oskar Kokoschka: (1886-1980). Praha: Regulus, 2011. ISBN 978-80-86279-38-1.

SPIELMANN, Heinz. Oskar Kokoschka: Leben und Werk. Köln: DuMont, 2003. ISBN 3-8321-7320-X.

SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. Překlad Zdeněk Hrbata. Odb. spolupráce Helena Lorenzová. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-18-X.

VÁVRA, Jiří. Od impresionismu k postmoderně: dějiny vizuálního umění. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001. ISBN 80-7182-120-9.

Monografie věnované těmto tvůrcům: Braque, Bacon, Chagall, Goya, Kremlička, Picasso, Rubens, Schiele, další monografie a jiné vizuální materiály v návaznosti na individuální studijní plán.

Hodnoticí metody a kritéria

Vzhledem k tomu, že studenti přicházejí na DAMU z nejrozličnějších škol a sociálních prostředí, mnohdy nedostatečně vybaveni výtvarnými zkušenostmi a dovednostmi, při hodnocení přihlížím především k jejich osobní aktivitě, otevřenosti a míře zvědavosti.

Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost
()
PAVLÍK P.
15:00–20:00
(paralelka 1)
Malírna.
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 15:00–20:00 Petr PAVLÍK
Malírna. paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů