Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a dramatická výchova 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205DSVP1 | Z | 2 | 1PT+1ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- seznámí se s vybranými reedukační postupy, aktivizačními a relaxačními cvičeními;
- orientuje se v problematice SVP (základní pojmosloví, příznaky a projevy obtíží, odborná péče, základní literatura);
- zná vybranou beletristickou literaturu s hrdinou s SVP a nahlíží na ni jako na materiál pro pedagogickou práci se zvolenou skupinou.
Forma studia
Přednášky, semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Předmět blíže seznamuje s problematikou dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (zejména se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH) a zasazuje ji do kontextu oboru dramatická výchova, jejích metod a technik. Dále hledá využití efektivních propojení přístupů a metod obou oborů v souvislosti s vlastní praxí posluchačů.
Problematika dětí s SVP je nahlížena z pozice pracovníka PPP, speciálního pedagoga, učitele dramatické výchovy, učitele prvního stupně ZŠ. Student se seznámí s touto problematikou též prostřednictvím beletrie.
Tematické okruhy:
- Úvod do problematiky SVP – handicap jako jedinečnost – základní pojmy, užívané zkratky, vymezení oboru.
- Legislativa, instituce – ŠPZ–SPC, PPP, SVP; efektivní výchova a vzdělávání – „učení prožitkem“, podpůrná opatření ve vzdělávání.
- Dítě s problémy školního neprospěchu – předpoklady důležité pro efektivní učení, diagnostika v PPP.
- SPU – specifická porucha učení – porucha nebo odlišný způsob učení? Specifikace obtíží, primární a sekundární příznaky poruchy, reedukace, zásady při práci s dětmi, přidružené diagnózy, pseudoporuchy, oční vady též jako příčiny obtíží se čtením a psaním (poruchy konvergence, binokulárního vidění, tupozrakost,…), projevy SPU v dospělosti.
- Prezentace beletrie s handicapovaným hrdinou.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- FISHER, Gary L. a CUMMINGS, Rhoda Woods. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 95 s. ISBN 978-80-262-0156-4.
- JANDERKOVÁ, Dita. Speciální pedagogika. Vyd. 1. V Brně: Mendelova univerzita, 2011. 190 s. ISBN 978-80-7375-501-0.
- JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 152 s. ISBN 978-80-7496-389-6
- JANDERKOVÁ, Dita et al. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. 144 s. ISBN 978-80-7496-215-8.
- KENDÍKOVÁ, Jitka a VOSMIK, Miroslav. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. 2. vydání. Praha: Pasparta, 2016. 166 stran. ISBN 978-80-88163-36-7.
- OTEVŘELOVÁ, Hana. Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení a chování. Hvozdnice: Hana Otevřelová, 2013. 48 s. ISBN 978-80-260-5127-5.
- Beletrie pro děti či dospělé s handicapovaným hrdinou dle vlastního výběru. (doporučeny knihy – http://www.albatrosmedia.cz - řada Má to háček, pomáhajících dětem i rodičům s řešením životních problémů)
Legislativa:
- Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Odkazy:
Doporučená literatura:
- BUZAN, Tony a WOOD, Jo Godfrey. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014. 121 s. ISBN 978-80-265-0263-0.
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D + H, 2009. 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7.
- KOVALIK, Susan a OLSEN, Karen D. Integrovaná tematická výuka: model. Překlad Jana NOVÁČKOVÁ. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5.
- ŠTARKOVÁ, Petra. Jak to chodí v lidské hlavě: psychologie pro děti. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 94 s. ISBN 978-80-262-1007-8.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 1997. 170 s. ISBN 80-7184-488-8.
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 207 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-544-X.
SPU:
- FISHER, Gary L. a CUMMINGS, Rhoda Woods. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 95 s. ISBN 978-80-262-0156-4.
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie. 2. rozš. vyd. Praha: D + H, 2009. 66 s., 12 s. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-9-0.
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dyslexie. 2. upr. vyd. Praha: D + H, 2008. 64 s., 8 s. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-7-6.
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysortografie. 2. vydání. Praha: D + H, 2012. 68 s, 8 s. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-87295-10-6.
- JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Vydání první. Praha: D + H, 2015. 164 s. ISBN 978-80-87295-18-2.
- KREJČOVÁ, Lenka. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. 248 s. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0600-0.
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 310 s. ISBN 80-7178-135-5.
- LAUKOVÁ-NOVOTNÁ, Lenka. Obecná škola a integrace handicapovaných. Praha, 1999. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta.
- NOVOTNÁ, Lenka. Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na škole. Praha, 2001. 73. s. Diplomová práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1994. 200 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-06-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na jednotlivých lekcích a za zpracování referátu (recenze) o beletrii z oblasti speciální pedagogiky pro děti či pro dospělé (tvorba databáze knih z oblasti speciální pedagogiky).
Minimální účast na lekcích je 75 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova dvouleté prezenční magisterské (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)