Metodika divadelní práce s dětmi a mládeží 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205MDR2 | ZK | 3 | 20S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Studenti jsou schopni volit metody práce s ohledem na věk a vývojová specifika dětí.
- Studenti vědomě volí strategie a typy lekcí v jednotlivých fázích své práce.
- Studenti jsou schopni reflektovat vlastní zkušenost, volit alternativní cesty, řešit problémové situace, aktivně pracovat s cílovými strukturami.
- Studenti dokáží vytvořit různé typy lekcí pro divadelní soubor s vědomím zákonitostí a specifik tvořivé divadelní práce.
Forma studia
Analýza ukázek zaznamenaných na mediích, řízený dialog a diskuse, realizace metodických postupů se skupinou a jejich reflexe, společná práce na produktu.
Předpoklady a další požadavky
Studenti naváží na poznatky ze seminářů Praktikum Dv I, II, Didaktika dramatické výchovy.
Obsah kurzu
OSNOVA:
- Metodika práce v souvislosti s vývojem dětské psychiky.
- Strategie práce a typy lekcí.
- Práce na jevištním tvarování či jiný typ dlouhodobé projektové práce s dětským souborem.
- Samostatné výstupy studentů a jejich reflexe a evaluace.
SYLABUS:
V první části kurzu (první semestr) se budou studenti zabývat metodikou práce z pohledu vývojové psychologie. Teoretická zjištění budou provázet ukázky lekcí určených pro konkrétní věkovou skupinu dětí a ukázky divadelního představení sledované věkové skupiny. V druhé části kurzu se studenti seznámí s různými typy lekcí s různým zacílením práce (průpravná cvičení, hledání tématu, práce na postavě, užití improvizace a dramatické hry). Třetí semestr bude věnován dlouhodobé souvislé práci na určitém tématu od volby námětu, po hledání obsahů, témat, situací s možností směřování k produktu.
Doporučená nebo povinná literatura
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
HORÁKOVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. Listování Kaplickou čítankou: Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1979-1984. Kaplice: organizační štáb KDL 1985; Praha: ÚKVČ, 1985. 226 s.
HOROVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. 20 kaplických let: Kaplické kapitoly dětského divadla. Praha: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ; Kaplice: organizační štáb KDL; Praha: STD, 1989. 72 s.
KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
MAŠATOVÁ, Milada. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha. 71 s. Diplomová práce (Mgr.). AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2002.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivní účasti na seminářích,
- přípravy a realizace týmového vstupu - referátu,
- vypracování vlastní lekce a její realizace se skupinou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje