Herecká propedeutika a metodika herecké práce 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205XHPH3 | ZK | 2 | 10S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Iveta DUŠKOVÁ, Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem Základního dvousemestrálního kursu je:
- Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost,
- uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu),
- uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.
Forma studia
Kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů atd.
Předpoklady a další požadavky
- Prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.
- Korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu.
Obsah kurzu
Předmět „Herectví na základě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní / autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.
Rozvíjené schopnosti:
- Veřejná samota a soustředění.
- Napodobení a osobnostní výraz.
- Vyzařování.
- Individuální a kolektivní improvizace.
- Cesta k prezentaci a cesta k roli.
- Text jako východisko k postavě.
- Charakterizace a její možnosti.
- Sebevýpověď a její hranice.
- Práce na jevištní prezentaci.
Postup:
- dramaturgická příprava,
- analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování,
- aktivní analýza situací,
- skladba a příprava klausurního představení.
Doporučená nebo povinná literatura
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví
Jouvet, L.: Nepřevtělený herec
Tairov, A.: Odpoutané divadlo
Rutte, M.: O umění hereckém
Vostrý, J.: Předpoklady herectví
Čechov, M.: O herecké technice
Donnellann, D.: Herec a jeho cíl
Brook P.: Prázdný prostor
Barba E. a Savarese N.: Slovník divadelní antropologie
Hodnoticí metody a kritéria
- Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
- Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivity na cvičeních, 30 % z autorského vkladu a 20 % umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (B.A.) (povinný předmět hlavní)