Pohybová výchova s metodikou 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205XPSM4 | Z | 2 | 8S | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Poznat svoje vlastní tělo jako nástroj komunikace a ochotu vstoupit tímto tělem do rozhovoru v prostoru tak, aby se tělo stalo zdrojem sdělení.
Forma studia
Kontaktní výuka, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, skupinová práce.
Předpoklady a další požadavky
- Pohybové dovednosti získané v předchozí výuce předmětu Pohybová výchova.
- Zkušeností s prací s dětmi a mládeží v dramatické nebo pohybové výchově.
Obsah kurzu
Anatomie v pohybu:
- Na základě teoretického poznání a následné partnerské manipulace průzkum lidského těla jako soustavy kloubů a kostí. Vědomostní informace z oblasti anatomie a neurologie se na základě prožitku stává informací vědomou, použitelnou pro objevení nového pohybového materiálu, který lze efektivně využít při tanci; pomáhá porozumět svému tělu, poznat ho, správně jej užívat, šetřit vlastní energií a předcházet tak i úrazům z přetížení.
Kvalita vnitřní hmoty:
- Práce s vnitřním prostorem; s jeho kvalitou, se skupenstvím, s hustotou, s viskozitou, tedy s proměnlivou kvalitou vnitřní hmoty. Na základě proměny fyzikálních vlastností hmoty vnitřního prostoru objevujeme změnu kvality hybnosti vlastního těla, změnu emocionality a následné změny komunikace v rozhovoru.
Povrch, dotek:
- Práce s intimním prostorem lidského těla; zcitlivování povrchu kůže, naslouchání doteku. Dotek jako nositel informace v různých kvalitách, např.: unášení povrchu kůže dotekem, odtlačování doteku vnitřní hmotou, svěření vlastní váhy do doteku. Následný průzkum možností, které přináší tyto kvality pro rozhovor.
Naslouchání, komunikace:
- Práce s vnějším prostorem; budování citlivosti k prostoru, k partnerovi, k prostředí. Fascinace pohybem vlastního těla, pohybem partnera, pohybem prostoru, pohybem v prostoru. Nacházení vědomého pohybu. Práce s časem a gravitací. Naslouchání příběhům vepsaným v prostoru a čase.
Kompozice:
- Základní principy a sdělení jevištního prostoru v evropské kultuře. Práce na pohybovém materiálu, prostorové struktuře a následný přenos spontánní kompozice do roviny vědomé. Budování příběhu, vztahu, emoce.
Doporučená nebo povinná literatura
BATTĚKOVÁ, Ludmila; JURKOVIČ Pavel. Bude zima, bude mráz – podzimní a zimní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000.
BATTĚKOVÁ, Ludmila; JURKOVIČ Pavel. Neseme, neseme májíček – jarní a letní písně v hudbě a pohybu. Praha: Muzikservis, 2000.
BATTĚKOVÁ, Ludmila; JURKOVIČ Pavel. Co slabika, to muzika v pohybu. Praha: Muzikservis, 2001.
BLAHUTKOVÁ, Marie; MIKULCOVÁ, Eliška. Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ. Brno: PF MU, 1995.
BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb – rytmus – výraz. Brno: Spolek Vesna, 1928.
*BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí: dodatek ke knize téže autorky Tělesná výchova rytmikou dětí školních i předškolních: 100 veršů a říkadel i s návodem k provedení. Brno: [s. n., 1933. 60, [IV] s. ISBN (brož.).
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze-pedagogický fakulta, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4 (brož.).
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Didaktika a metodika taneční výchovy. 2.vyd. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005.
DUNCANOVÁ, Isadora. Tanec. Praha: Družstvo Dílo, 1947.
FIŠER, Václav; EBEN, Petr. Elce – pelce – kotrmelce. Praha: Supraphon, 1985.
*JEŘÁBKOVÁ, Jarmila; RUML, Jiří. Dva tance: tanec s míčem a tanec se švihadlem pro děti ve věku 9–10 let. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 42 s. ISBN (brož.).
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila; LAZAROVÁ, Jasna; RUML, Jiří. Od jara do zimy (dětské taneční hry). Praha: Orbis, 1963.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila; LAZAROVÁ, Jasna; RUML, Jiří. Od jara do zimy (doplněno kazetou s nahrávkou klavírního doprovodu a dětského pěveckého sboru). Praha: ROTAG, 2002.
*JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: SPN, 1979..
*JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 163 s. ISBN 80-7068-181-0 (brož.).
*KRÖSCHLOVÁ, Eva. Přízemní technika amerického moderního tance. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti, 1968.
*KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 261 s. ISBN (váz.)
*KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. 1. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-106-3.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu. Praha: SPN, 1975.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Základy pohybové průpravy tanečníka a herce. Praha: Orbis, 1956. 228 s. ISBN (brož.).
*KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Novodobý tanec v ČSR: metodický list Ústředního domu lidové tvořivosti, taneční odd. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti, 1959. ISBN (brož.).
*KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Movement theory and practice. Sydney: Currency Press, 2000. ISBN 0-86819-577-4 (brož.).
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Praha: SPN, 1989.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: SPN, 1981.
KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: KPÚ, 1968.
KURKOVÁ, Libuše; EBEN Petr. V trávě – 15 dětských tanečních her. Praha: ORBIS, 1963.
KURKOVÁ, Libuše; EBEN Petr. Hudebně pohybová výchova. Praha: SPN, 1988.
KURKOVÁ, Libuše; LUKÁŠ, Zdeněk. Od jara do zimy. Praha: IPOS-ARTAMA, 1999.
*LANDA, Otakar. Základy tanečního umění. Praha: vl. nákl., 1937. ISBN (váz.).
*LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti: rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6–9 let). Praha: Česká obec sokolská, 1996. ISBN (brož.).
*LÖSSL, Jiří. Rytmická a pohybová výchova pro mladší žactvo (děti ve věku 6–9 let: Metodika výuky pro zájmovou činnost tělovýchovných jednot a základních uměleckých škol.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva – deset lekcí pro začínající pedagogy. 2.vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2012. ISBN 978-80-7068-266-1 (brož.).
MIŠURCOVÁ, Věra. Hry se zpěvem. Praha: SPN, 1958.
MIŠURCOVÁ, Věra. Hry se zpěvem. 2.vyd. Praha: SNP, 1964.
MIŠURCOVÁ, Věra. Hudebně pohybová výchova dětí předškolního věku. Praha: SPN, 1965.
POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. ISBN 80-7068-068-7.
*RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1 (brož.).
SMÍTKOVÁ, Zdena. Estetika v pohybové výchově dětí - svazek 1-4. Praha: Obvodní pedagogické středisko Praha 5, 1981-1983.
SMUGALOVÁ, Zuzana. Taneční výchova a kulturní kapitál. Praha: NIPOS, 2008.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 1998.
*ŠIMSOVÁ, Josefa. Pohybová průprava v tanečních kroužcích. Praha: Středočeské krajské kulturní středisko, 1981.
*ŠIMSOVÁ, Josefa. 20 lekcí pohybové a taneční výchovy pro soubory a kroužky lidové tvořivosti, lekce 1–8. Praha: Ústřední dům lidové umělecké tvořivosti, 1961.
*ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. ISBN 978-80-7068-234-0 (brož.).
ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17+1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. 22 s. text + 37 s. noty + CD. ISBN 978-80-7068-261-6 Volné listy.
*THULIN, J. G. Tělovýchova malých dětí: pro nižší stupeň škol národních a školy mateřské i pro výchovu v rodině upravil Jan Pivoňka. Praha: Státní nakladatelství, 1933.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb. Praha: Supraphon, 1972.
*ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. 1. vyd. Praha: SPN, 1980.
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2002.
*)takto označený titul je k dispozici v tanečním oddělení knihovny HAMU.
Hodnoticí metody a kritéria
Praktická účast na seminářích a dílnách, průběžné písemné reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (B.A.) (povinný předmět)