Pedagogika 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205YPED1 | Z | 1 | 22S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Porozumět základním principům pedagogické práce s různými aktéry.
- Porozumět instrumentům cílevědomého rozvoje osobnosti.
- Propojovat pedagogické myšlení s tématy dramatickovýchovnými.
- Formovat základní dovednosti vytvářet podmínky pro učení druhých.
Forma studia
Čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů.
Předpoklady a další požadavky
Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.
Obsah kurzu
OSNOVA
- Vytváření podmínek pro učení druhých.
- Výchova a jiné faktory ovlivňující rozvoj osobnosti.
- Školní a mimoškolní vlivy.
- Základní požadavky na učební procesy.
- Tvořivost a její podpora.
- Učební styly a práce s nimi.
- Základní požadavky na účinnost vzdělávání.
- Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.
SYLABUS
I. Hodnoty společnosti a výchova:
- Lidské potřeby a výchova.
- Etická a estetická výchova.
II. Jak reflektovat výchovnou a vzdělávací činnost.
III. Holistické pojetí vzdělávání: věcné a sociální učení.
IV. DV v kurikulu školy.
V. Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce:
- Základní předpoklady konstruktivní výuky.
VI. DV v kurikulu školy.
VII. Zkušenostní učení jako základ DV: ve fikci, mimo fikci:
- Problémové učení.
- Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.
VIII. Podstata tvořivosti:
- Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.
IX. Jak individualizovat ve výchovné a vzdělávací práci.
X. Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení.
XI. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.
XII. Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost.
XIII. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.
Cíle a předmět učitelské pedagogiky, výchova jako jeden z vlivů utvářejících člověka, výchova – vzdělávání, sebevýchova - sebevzdělávání
Struktura pedagogiky a vztah k dalším oborům
Humanisticky orientovaná pedagogika – pedagogika zaměřená na dítě a jeho učení
Systémové pojetí výchovně vzdělávacího procesu: dítě…dospělý/žák, cíle a obsahy, prostředky, pedagog, podmínky
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura:
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. 296 s. ISBN 80-7118-022-7.
- DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Přel. F. SINGULE. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 198 s. ISBN 80-04-20715-4.
- FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
- GARDNER, H. Dimenze myšlení. Teorie rozmanitých inteligencí. 2. přepracované vydání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1
- GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
- GREY, P. Svoboda učení. Praha: PeopleComm 2016. 184s. ISBN 9788087917176.
- HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
- KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. 224 s. 978-80-247-2429-4.
- KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ. J. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Kroměříž: Spirála, 2010. 282 s. ISBN: 978-80-904030-00.
- KOVALIKOVÁ, S.; OLSENOVÁ, K. Integrovaná tematická výuka. 2. upravené vydání. Kroměříž: Pavel Kopřiva, vydavatelství SPIRÁLA, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5.
- LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-205-X.
- LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
- MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.
- MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2. doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 398 stran. ISBN 978-80-7552-014-2.
- MIKOVÁ, Š., STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5.
- NOVÁČKOVÁ, J. Mýty ve vzdělání. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 978-80-901873-9-9.
- OPRAVILOVÁ, E. Obrazy dětství a vzdělávání dětí. In HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK – Pedagogická fakulta, 2013, s. 7-39. ISBN 978-80-7290-640-6.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2017. 482 s. ISBN 978-80-262-1228-7.
- ROGERS, C. R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. 292 s. 80-7178-233-5.
- SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK 2010. 256 s. ISBN 978-80-7290-496-9.
- ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
- TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
- Učení je skryté bohatství: zpráva Mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. století“. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství. 125 s. 1997.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2010. 456 s. ISBN: 978-80-247-3357-9.
Pedagogické časopisy:
- Pedagogika,
- Pedagogická orientace,
- Komenský,
- Tvořivá dramatika
Elektronické zdroje:
- http://www.msmt.cz
- http://www.rvp.cz
- http://www.cosiv.cz
- http://www.inkluzivniskola.cz
- http://www.eduin.cz
- http://www.npicr.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování průběžných úkolů.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)