Základy dramaturgie 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205ZADP3 | ZK | 2 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- definuje specifika dramaturgie v DV a DHD,
- rozlišuje různé druhy a formy textů a inscenací DHD a definuje jejich znaky,
- kriticky analyzuje text a inscenaci DHD,
- posuzuje texty k dramatizaci s ohledem ke specifickým požadavkům DHD,
- získané poznatky a zkušenosti tvůrčím způsobem aplikuje na vlastní tvorbu.
Forma studia
Semináře.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Základy dramaturgie jsou zaměřeny na objasnění základních pojmů z oblasti teorie dramatu a divadla, porozumění způsobům, jakými může být koncipováno dramatické a divadelní dílo a co tvoří podstatu jejich účinnosti s důrazem na praktickou dramaturgii, tvorbu dramaturgicko-režijní koncepce a inscenační představy a souběžné objasňování specifik našeho oboru. Předmět zahrnuje kromě analýz textů a inscenací také různá praktická cvičení jak z oblasti práce s textem, tak z oblasti tvůrčího psaní, která studenty mají připravit na předměty Dramatizátorský seminář a Divadelní projekt II.
Kurz je koncipován jako třísemestrální. Cílem kurzu je vybavit posluchače teoretickými poznatky a umožnit jim získat vlastní praktickou zkušenost v oblasti dramaturgické analýzy, vytváření dramaturgicko-režijní koncepce s inscenační představou a dramaturgických úprav textu.
V případě potřeby skupiny je možné v předmětu konzultovat základní textovou podobu projektu a výchozí dramaturgicko-režijní koncepci pro předmět Divadelní projekt II.
Tematické okruhy probírané v 3. semestru:
- Divadlo hrané dětmi (dále DHD) a jeho specifika – shrnutí a prohloubení.
- Dramaturgická východiska, umělecký a výchovný aspekt, autorská kolektivní práce, vázanost na skupinu, specifika dětského herectví, specifika DHD ve vztahu k textu i k hledání inscenačního klíče.
- Scénář pro DHD.
- Vznik inscenace DHD a její další vývoj.
- Analýza scénářů a inscenací DHD.
- Praktická společná dramaturgická a autorská práce na scénáři pro DHD a její společná reflexe a ověřování.
- Drobná autorská cvičení.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- HRNEČKOVÁ, Anna. Dramatizace rozsáhlejších epických látek pro dětské soubory. Tvořivá dramatika, 2014, roč. XXV, č. 3 (73). ISSN 1211-8001.
- JOSKOVÁ, Zdena. Dramaturgie a dramatika v divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 1999, roč. X, č. 1, s. 1 - 13. ISSN 1211-8001.¨
- KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
- MACHKOVÁ, Eva. O sani s mnoha hlavami: Dramaturgie a dramatika dětského divadla. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 58 s. Sešity dramatické výchovy, sv. 8. ISBN 80-85040-05-0.
- MACHKOVÁ, Eva. Dramatika pro děti. Ústí nad Labem: KKS, 1983. 40 s.
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., dopl. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, katedra výchovné dramatiky, 2012 [2000]. 148 s. ISBN 978-80-7331-214-5.
- MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: Kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2013. 228 s. Edice DISK – velká řada, sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-1.
- MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
- MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: (Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice). 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004 [1996]. 54 s. ISBN 80-7331-922-5.
- PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011 [2001]. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.
- PANOVOVÁ, Olga. Cesty detskej literatúry na javisko. Bratislava: Mladé letá, 1989. 136 s. ISBN 80-06-00149-9.
- RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my: převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS Hradec Králové, 1985. 136 s.
- URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. Praha: ARTAMA-IPOS, 1993. 70 s. ISBN 80-7068-063-6.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2016 [2007]. 104 s. ISBN 978-80-7331-408-8.
- ULRYCHOVÁ, Irina: Montáž – inspirace pro dramaturgii divadla hraného dětmi: Ozvěny Dětské scény 2015. Tvořivá dramatika. 2015, roč. XXVI, č. 3 (76).
Doporučená literatura:
- JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Přeložila Jana PILÁTOVÁ. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. Přel. z: Szkice z teorii teatru lalek. ISBN 80-902482-0-9.
- KASÍKOVÁ, Hana. Příběh je zdí. Tvořivá dramatika, 1996, roč. VII, č. 2, s. 9-13. ISSN 1211-8001.
- KASÍKOVÁ, Hana. Drama a tradiční příběh pro raný věk. Tvořivá dramatika, 2001, roč. XII, č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
- RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2003. 60 s. ISBN 80-902975-1-X.
- SLAVÍK, Miroslav. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
- URBANOVÁ, Alena. Popelka divadla pro děti. České Budějovice: KKS, 1986. 108 s.
- ULRYCHOVÁ, Irina. Ruth Beall Heinigová – Improvizace s oblíbenými příběhy. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 2, s. I-IV.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity během výuky, splnění průběžných písemných úkolů, na základě vypracované závěrečné práce a zkoušky formou kolokvia.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, jejíž seznam je předložen ke zkoušce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)