Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB1 | ZK | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Pavel JANOUŠEK, Daniela JOBERTOVÁ, Eva KYSELOVÁ, Vít NEZNAL, Jitka PAVLIŠOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Student dokáže vysvětlit a na konkrétních příkladech doložit proměnlivý vztah dramatického textu a divadla napříč historií.
- Rozumí důvodům, které vedou ke zrodu dramaturgie, a orientuje se v proměně funkce dramaturgie ve 20. a 21. století.
- Dovede vysvětlit rozdíl v pojetí režie jako profese a funkce a je schopen vymezit její různorodá pojetí ve 20. a 21. století.
Forma studia
Přednáška.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětů 207DZA1 a 207DZA2 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1 a 2
Obsah kurzu
Druhý ročník kurzu Divadla v kontextu vývoje západní kultury nabízí pět tematických bloků, které studentům a studentkám umožní pochopit východiska současného divadla v širších a hlubších historických souvislostech.
Jednotlivé bloky jsou vždy rozděleny do několika problémových přednášek, rámcově odpovídajících složkám divadelního díla a přesahujících k problematice vývoje divadelní instituce a recepce; k dílčím vstupům mohou být pozváni také další odborníci na specifická témata.
Tematické okruhy:
I. blok – Dramatický text jako inspirační zdroj v divadelní kultuře a zrod dramaturgie:
- První tematický blok sleduje proměnu vztahu dramatu a divadla napříč historií. V těchto konsekvencích je studentům a studentkám tlumočená i proměna dramatických textů a také zrod dramaturgie a následná proměna její funkce ve 20. a 21. století (poetiky, proměna vztahu dramatického textu a divadla ve francouzském klasicismu a krize této proměny v 19., respektive 20. století, zrod dramaturgie, funkce dramaturgie).
II. blok – Herectví:
- Koncepty herectví: Od antiky po renesanci.
- Koncepty herectví: Zrod herecké individuality (novověk – > osvícenství - > romantismus).
- Koncepty herectví: Herec moderního divadla.
- Koncepty herectví: Od herce k performerovi.
Doporučená nebo povinná literatura
K tematickému bloku Dramatický text:
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Orbis, 1962.
- BROCKETT, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha: Nakladatelství Lidové noviny a Institut umění – Divadelní ústav, 1999. ISBN 80-7106-364-9
- FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4
- LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. ISBN 978-80-88987-81-9.
- O umění básnickém a dramatickém: (antologie). Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
- MERENUS, A., ŠOTKOVSKÁ, J., MIKULOVÁ, I.(ed). Text a divadlo. První vydání. Praha: Academia, 2019. 411 stran. ISBN 978-80-200-3108-2
- Jonathan Culler, Krátký úvod do literární teorie, Brno: Host, 2002.
- Angsar, Nuning, (ed.) – Lexikon teorie literatury a kultury, Brno, Host 2006.
- Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma, Praha, Divadelní ústav, 1993
- Zdeněk Hořínek: Mezi dvěma texty, Divadelní revue, roč. 2, č. 1, 1991, s. 17-28
- Kovalčuk Josef: Autorské divadlo70.let – Vztah scénáře a inscenace, Ústav pro kulturně výchovnou činnost,Praha, 1982,
- Burian, Emil František. O nové divadlo 1930-1940. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1946.
- Hoffmannová, Jana. K charakteristice postmoderního textu. Slovo a slovesnost roč.53,1992, s. 178.
K tematickému bloku Herectví:
Povinná literatura:
- BALME, Christopher. Úvod do divadelnej vedy. Bratislava: Divadelný ústav, 2018. Kapitola Herec, p. 173–192.
- CARLSON, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006. (Koncepty Stanislavského Systému a Brechtova epického divadla)
- KOTTE, Andreas. Divadelní věda. Úvod. Praha: AMU, Kant, 2010. Kapitola „Teorie a styly herectví“, s. 113–136.
Doporučená literatura:
- BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
- BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma?: studie. Překlad Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav, 1993.
- DIDEROT, Denis. Herecký paradox. Olomouc: Votobia, 1997.
- FIEBACH, Joachim. Od Craiga po Brechta. Bratislava, 1983. HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT, 2011.
- KLEIST, Heinrich von. Tanečník a loutka. Překlad Erik Adolf Saudek. Praha: J. Reimoser, 1930.
Hodnoticí metody a kritéria
- Klasifikace a udělení kreditů jsou podmíněny absolvováním ústní zkoušky z probraných témat, a ověřují zvládnutí látky na úrovni, na které byla přednášená. Úspěšné absolvování předmětu závisí na samostatné studijní přípravě a pravidelné a aktivní účasti na přednáškách.
- Informace k ZS 2020/2021: Zkouška proběhne formou testu.
- Otázky vycházejí ze sylabů a materiálů od pedagogů - viz. http://filr.amu.cz - a ze seznamu povinné četby (viz níže). Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–09:45 | Eva KYSELOVÁ Jitka PAVLIŠOVÁ |
Výuka probíhá online přes MS TEAMS. | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)