Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207DZB2 | ZK | 3 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jitka GORIAUX PELECHOVÁ, Pavel JANOUŠEK, Eva KYSELOVÁ, Vít NEZNAL, Jitka PAVLIŠOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Student rozumí zásadním proměnám v herectví s ohledem na měnící se inscenační normy a společenskou funkci divadla.
- Orientuje se vývoji divadelního prostoru a jeho vztahu k divadelní praxi.
- Je schopen pojmenovat základní podoby organizace divadla.
- Dokáže vymezit diváckou funkci v divadle a doložit ji na dílčích příkladech.
Forma studia
Přednáška.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětů 207DZA1 a 207DZA2 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury I. 1 a 2 a 207DZB1 Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II. 1
Obsah kurzu
Druhý ročník kurzu Divadla v kontextu vývoje západní kultury nabízí pět tematických bloků, které studentům a studentkám umožní pochopit východiska současného divadla v širších a hlubších historických souvislostech.
Jednotlivé bloky jsou vždy rozděleny do několika problémových přednášek, rámcově odpovídajících složkám divadelního díla a přesahujících k problematice vývoje divadelní instituce a recepce; k dílčím vstupům mohou být pozváni také další odborníci na specifická témata.
Tematické okruhy:
III. blok – Divadelní prostor:
- Čtvrtý tematický blok sleduje proměny divadelního prostoru. Přednášky jsou koncipovány tak, aby poskytly názorné ukázky typů a podob divadelního prostoru a dále umožnily pochopit vztahy mezi nimi i jednotlivými historickými obdobími (antický divadelní prostor, zrod a proměny kukátkového prostoru, divadelní prostor ulice, multimédia).
IV. blok – Divák / instituce:
- Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II.II
Výuka probíhá na platformě MS Teams:
- Čas: 9:00-10:00
- Tým-207DZB1_2-202021 - Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II.
Harmonogram přednášek:
Blok Divadelní prostor:
- 10. 3. Úvod. Divadlo versus amfiteátr. Středověké město jako prostor performance.
- 17. 3. Kukátkový prostor. Fenomén zámeckých divadel. Slavnosti v plenéru. Velká francouzská revoluce (15.-18. století).
- 24. 3. Demokratizace divadelního prostoru. Fenomén masy veřejném prostoru (19.-20. století).
- 31. 3. Prostor performance / performativní prostor moderního divadla. Technologie v divadle. Redefinování architektonického prostoru. Multimedia. (2. pol 20. století – současnost).
…
Blok Divák a instituce:
- 7. 4. Divadlo a společnost I.
- 14. 4. Divadlo a společnost II.
- 21. 4. Divadlo a divák I.
- 28. 4. Divadlo a divák II.
…
Blok Divadelní režie:
- 5. 5. Vznik a diferenciace režie v moderním slova smyslu.
- 12. 5. Režie jako jednotící tvůrčí činitel, nebo jako hierarchické uspořádávání složek inscenace?
- 19. 5. Režisérismus.
- 26. 5. Režie v divadelních kolektivech.
- 2. 6. Režie v nečinoherním divadle.
:
Základním cílem čtvrtého tematického bloku je představit základní podoby organizace divadla jako kulturní instituce a dále různé podoby divácké funkce (kulturní a společenská instituce, komunitní divadlo, funkce diváka).
V. blok - Režie: od instituce k funkci.
:
Třetí tematický blok mapuje režii nejen jako profesi, ale především jako funkci v rámci divadelního díla. Sleduje její zrod i proměnu ve 20. století (zrod umělecké režie, kolektivní režie, současné režijní tendence, funkce režie).
Doporučená nebo povinná literatura
Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II
Seznam literatury pro letní semestr
BLOK DIVADELNÍ PROSTOR
ARONSON, Arnold. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007.
BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: AMU, 2001.
BREJZEK, Thea, ed. Expanding Scenography: On the Authoring of Space. Praha: IDU, 2011.
CARLSON, Marvin. Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture. Ithaca: Cornell University Press, 1989.
JURKOWSKI, Henryk. Proměny ikonosféry: vizuální kontext divadelního umění. Praha: AMU, 2010.
KOUŘIL, Miroslav. Divadelní prostor. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1945.
LEYKO, Malgorzata. Teatr masowy. Teatr dla mas. Lódź: Wydawnictwo Universytetu Lódzkiego, 2011.
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Praha: Karolinum, 2016.
MORAN, Nick. Světelný design: pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce. Praha: Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Institutem světelného designu, 2010.
SCHECHNER, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
SVOBODA, Josef. Architektura imaginárního: scénografický seminář Josefa Svobody: (Škola dramatického umění Paola Grassiho). Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020.
https://monoskop.org/Monoskop [cit 10.8.2020]
https://www.theatre-architecture.eu/ [cit 10.8.2020]
https://vis.idu.cz/ [cit 10.8.2020]
https://iconographic.warburg.sas.ac.uk [cit 10.8.2020]
http://www.korunovacnislavnosti.cz/ [cit 10.8.2020]
BLOK DIVÁK A INSTITUCE
BRYCHTA, Lukáš (2021). Ustavující se divák. In Alice Koubová a Eliška Poláčková (eds.). Terény performance. Praha: NAMU. (v tisku)
FISCHER-LICHTE, Erika (2016). The Art of Spectatorship. Journal of Contemporary Drama in English 4 (1), s. 164–179.
FREASWATER, Helen (2009). Theatre & Audience. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.
NEZNAL, Vít (2020). Medialita divadla: V souvislostech české teorie divadla. Praha: NAMU.
REASON, Matthew (2015). Participations on Participation: Research the “active” theatre audience. Participations 12 (1), s. 271-280.
BLOK REŽIE
SCHERHAUFER, P. Čítanka z dějin divadelní režie I.- IV., Bratislava 1998 - 2007 (příslušné kapitoly).
VOSTRÝ, J. Režie je umění, Praha 2009.
další texty poskytnuté během přednášek
Hodnoticí metody a kritéria
- Klasifikace a udělení kreditů je podmíněno absolvováním zkoušky z probíraného období: zkouška probíhá písemně nebo ústně a ověřuje zvládnutí látky na úrovni, na které byla odpřednášena, dále znalost předepsané povinné literatury (odborných publikací i dramatických textů) a orientaci v širších společenských souvislostech.
- V LS 2020/2021 proběhne zkouška formou testu.
- Otázky vycházejí z jednotlivých témat, přednášek, ze sylabů a materiálů od pedagogů (viz. filr.amu.cz, MS Teams) a ze seznamu povinné četby a literatury.
- Opravný termín proběhne ve formě ústní zkoušky.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–10:00 | Eva KYSELOVÁ | Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II. 2 (207DZB2) 9:00-10:00 – výuka probíhá v týmu Tým-207DZB1_2-202021 - Divadlo v kontextu vývoje západní kultury II. | přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Nonverbální divadlo (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (povinně volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (B.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie - Kostým a maska (M.A.) (volitelný předmět)
- Scénografie (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté prezenční (B.A.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)