Současné podoby interaktivního divadla
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207SII1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Absolvent bude konfrontován s mnohdy rozdílnými způsoby nakládání s divadelním médiem, které často zpochybňují tradičně zavedené kategorie jeho chápání a díky tomu bude schopen uvažovat v širších kontextech nad podobami, jaké divadlo v současnosti zaujímá. Bude tak schopen lépe chápat současnou transdisciplinární praxi typickou pro mezinárodní uměleckou scénu a díky tomu si uvědomit, jakým směrem se ubírá česká divadelní scéna a tyto rysy popsat. Zároveň se zlepší jeho schopnost jak analyticky, tak tvůrčím způsobem uvažovat nad intermediálními přesahy divadla, především směrem k výtvarnému umění, performance a hrám.
Forma studia
Seminář s výkladem a diskusí nad vybranými díly i sekundární literaturou.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost analýzy a reflexe. Schopnost četby anglicky psaných oborových textů. Zájem o současné trendy v divadelní tvorbě a ochota uvažovat o divadelních alternativách.
Obsah kurzu
Seminář je určen k rozšíření povědomí o současných divadelních tendencích, které primárně nevycházejí z interpretace existujícího dramatického textu a které zároveň kladou důraz na vlastní zapojení diváka do průběhu události. Současné (tj. po roce 1989) interaktivní divadlo bude nahlíženo jak z pozice tvůrců (a principů, které se při jeho tvorbě uplatňují), tak i recipentů a nároků, které jsou na ně kladeny.
Během kurzu se posluchači seznámí s různými přístupy a směry především západoevropského interaktivního divadla, poznají aktuálně působící nejvýraznější tvůrce či tvůrčí kolektivy a získají přehled o principech, s kterými tyto divadelní formy zacházejí. Součástí každé hodiny bude představení konkrétního díla formou projekce a recenzí, jeho zasazení do širšího kontextu vývoje divadelního jazyka konkrétní divadelní či umělecké oblasti, a následná analýza principů, s kterými pracuje. Seminář je tak určen jak studentům, kteří si chtějí rozšířit povědomí o hraničních žánrech divadelní tvorby a schopnost analyzovat je, tak i těm, kteří by se rádi inspirovali pro svou vlastní autorskou tvorbu.
Předpokládaný plán kurzu:
- Úvod do problematiky interaktivního divadla a interakce v divadle obecně. Počátky moderní interakce v umění 60. let, instalace a happening. Interakce v současné mainstreamové kultuře, herní design a divadlo.
- Instalace. Artangel & Robert Wilson: H.G. a Mona el Gammal: Haus Nummer Null.
- Audiowalk. Janet Cardiff: The Missing Voice (Case Study B) a Rimini Protokoll.
- Audioperformance. Ratozzaza: Etiquette a Lundahl & Seitl: Symphony of a Missing Room.
- Videoperformance. Rimini Protokoll: The Situation Rooms a SixHouses: Play Underground.
- Pervasivita a gamifikace. Blast Theory: The Kidnap a Rider Spoke.
- Pervasivita a globalizace. Rimini Protokoll: Call Cutta.
- One-on-one performance. Adrian Howells: Foot Washing for the Sole a Ontroerend Goed: The Smile off Your Face.
- Imerze jako performativní instalace. SIGNA: The Ruby Town Oracle.
- Imerze jako fiktivní svět. Punchdrunk: Sleep No More.
- Urban games. The Coney: The Gold-Bug a Killer.
- Role playing a larpy. The Stanford prison experiment a Nordic Larp: Delirium.
Doporučená nebo povinná literatura
Alston, Adam (2016). Beyond Immersive Theatre: Aesthetics, Politics and Productive Participation. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.
Bishop, Claire (2005). Installation Art: A Critical History. Londýn a New York: Routledge.
Carlson, Marvin (2015). Immersive Theatre. In Khalid Amine and George F. Roberson (eds.). Alternative Dramaturgies of the new millennium in Arabo-Islamic contexts and beyond: Selected papers from the 10th annual meeting of the Tangier International Conferences Performing Tangier 2014. Tangier: Collaborative Media International, s. 74–78.
Dreysse, Miriam a Florian Malzacher (eds.) (2008). Experts of the Everyday: The Theatre of Rimini Protokoll. Berlín: Alexander Verlag.
Frieze, James (ed.) (2016). Reframing Immersive Theatre: The Politics and Pragmatics of Participatory Performance. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.
Groot Nibbelink, Liesbeth (2009). Staged intimacy: Signa's The Ruby Town Oracle. Theaterdramaturgie.Bank. [online]. URL: <http://ltd.library.uu.nl/doc/788/MP-LNG-Signa.pdf>.
Groot Nibbelink, Liesbeth (2012). Radical intimacy: Ontroerend Goed meets the emancipated spectator. Contemporary Drama Review 22, č. 3, s. 412 – 420.
Heebøll-Christensen, Jesper a Kristoffer Thurøe, Peter Munthe-Kaas (2011). Delirium. In Andresen, Lars et al. (eds.). Do Larp: Documentary Writings from KP2011. Kodaň: Rollespilsakademiet, s. 72–91.
Heddon, Deirdre a Dominic Johnson (eds.) (2016). It's All Allowed: The Performances of Adrian Howells. Bristol: Intellect.
Jackson, Steve (1992). Killer: The Game of Assassination (třetí vydání). Austin: Steve Jackson Games.
Kattwink el, Susan (ed.) (2003). Audience Participation: Essays on Inclusion in Performance. Westport, CT: Praeger.
Machon, Josephine (2012). (Syn)aesthetics: Redefining Visceral Performance. London a New York: Palgrave Macmillan.
Machon, Josephine (2013). Immersive Theatres: Intimacy and Immediacy in Contemporary Performance. Basingstoke a New York: Palgrave Macmillan.
Montola, Markus a Jaakko Stenros, Annika Waern (2009). Pervasive Games: Theory and Design. Burlington: Morgan Kaufmann.
Montola, Markus a Jaakko Stenros (eds.) (2010). Nordic Larp. Stockholm: Fëa Livia.
Oddey, Alison a Christine A. White (eds.) (2009). Modes of Spectating. Bristol: Intellect.
Ontroerend Goed (2014). All Works and No Plays: Blueprints for Performance. Londýn: Oberon Books.
Radosavljević, Duška (ed.) (2013). The Contemporary Ensemble: Interviews with Theatre-Makers. Londýn a New York: Routledge.
Rozlik, Eli (1998). Non-Theatrical Space as Metaphor: Some Speculations on H.G., an Installation by Hans Peter Kuhn and Robert Wilson. In Ernest W.B. Hess-Lüttich, Jürgen E. Müller, Aart van Zoest (eds.). Signs & Space / Raum & Zeichen. Tübingen: Gunter Narr, s. 224–235.
Tomlin, Liz (2015). British Theatre Companies: 1995-2014: Mind the Gap, Kneehigh Theatre, Suspect Culture, Stan's Cafe, Blast Theory, Punchdrunk. Londýn: Bloomsbury Publishing.
Tögl, Gero (2011). Remediating Theatre: From Grand Theft Auto to The Ruby Town Oracle. In Jörg von Brincken, Ute Gröbel, Irina Schulzki (eds.). Fictions / Realities: New Forms and Interactions. Mnichov: Meidenbauer, s. 21–38.
White, Gareth (2012). On Immersive Theatre. Theatre Research International 37, č. 3, s. 221–235.
Zaiontz, Keren (2014). Narcissistic Spectatorship in Immersive and One-on-One Performance. Theatre Journal 66, č. 3, s. 405–425.
Zimbardo, Philip G. (2005). Moc a zlo: Sociálně psychologický pohled na svět. Břeclav: Moraviapress.
Hodnoticí metody a kritéria
V průběhu semestru četba krátkých textů a příprava na jednotlivé semináře. Aktivní přístup a ochota diskutovat o nastolených tématech. Aktivní účast na hodinách a průběžná příprava na ně. Docházka minimálně 75%.
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:00–14:30 | Lukáš Brychta | Výuka probíhá online přes MS TEAMS. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)