Filmová řeč 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
302FIRE2 ZK 2 2T česky letní

Garant předmětu

Petr MAREK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Petr MAREK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.

Forma studia

Dvě navazující semestrální přednášky.

Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.

Seznámení se základními pravidly filmové režie.

Předávání praktických zkušeností pedagoga.

Předpoklady a další požadavky

Podmínkou zápisu je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět Filmová řeč 1(302FIRE1)

Obsah kurzu

SYLABUS OBOU SEMESTRŮ

Podmínkou účasti na Filmové řeči 2 v LS je absolvování Filmové řeči 1 v ZS.

1.

ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:

Kontrast

Rytmus

Pohyb

Rámování

Rozzáběrování

Objektivita / subjektivita

Vedení pozornosti

Princip triády

Ukázky:

Walter Ruttman: Lichtspiel, Opus 1

Jacques Tati: Playtime

Jacques Tati: Traffic

Alain Resnais: Stará známá písnička

Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut

Andrej Tarkovskij: Stalker

Sam Raimi: Evil Dead II

2.

ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU

Rozbor chybně záběrované expozice filmu Be Cool (r. F Gary Gray).

Pravidlo osy.

Úhel pohledu.

Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.

Ukázky:

F. Gary Gray: Be Cool

3.

DRUHÝ PLÁN

Vznik významu v druhém plánu záběru.

Sémiotická úloha scénografie.

Ukázky:

Wim Wenders: Falešný pohyb

Radim Špaček: Rychlé pohyby očí

Orson Welles: Občan Kane

Woody Allen: Hollywood v koncích

Robert Wiene: Kabinet dr. Caligariho

Michelangelo Antonioni: Červená pustina

Agnes Varda: Bez střechy a bez zákona

Agnes Varda: Cléo od 5 do 7

Sergej Ejzenštejn: Ivan Hrozný

Ridley Scott: Vetřelec

4.

TĚŽIŠTĚ

Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.

Ukázky:

Steven Spielberg: Dobyvatelé ztracené archy

M. Night Shyamalan: Vesnice

Rainer Werner Fassbinder: Bolwieser

Steven Spielberg: Čelisti

Gus Van Sant: Elephant

Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood

5.

POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI V EYES WIDE SHUT

Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.

Ukázky:

Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut

6.

ÚLOHA CELKU

Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.

Ukázky:

Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho

Charles Chaplin: Zlaté opojení

Stanislav Strnad: Poprask na silnici E4

Ricky Gervais, Stephen Merchant: Kancl

Blake Edwards: Komisař na stopě

Jacques Tati: Prázdniny pana Hulota

Jacques Tati: Playtime

Roman Polanski: Hořký měsíc

7.

ÚLOHA DETAILU

Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.

Ukázky:

Mike Nicholls: Absolvent

Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme

Wes Craven: Noční můra v Elm Street

Lars von Trier: Království

David Cronenberg: eXistenZ

David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Modrý samet

Marinada - Laki dečki teške cure

Alfred Hitchcock: Její zpověď

Alfred Hitchcock: Psycho

Jan Hřebejk: Pelíšky

Jan Švankmajer: Zahrada

Jan Svěrák: Jízda

Jan Svěrák: Akumulátor 2

Bob Fosse: All That Jazz

8.

POHYB KAMERY 1

Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:

Alain Resnais: Pas Sur La Bouche

Robert Altman: Hráč

Jan Svěrák: Kolja

Joe Wright: Pokání

Miklós Jancsó: Hvězdy na čepicích

Youtube: Neříkej

Edgar Wright: Mint Royal - Blue Song

Wim Wenders: Million Dollar Hotel

Agnes Varda: Štěstí

9.

POHYB KAMERY 2: ODPOUTANÁ KAMERA

Pokročilá užití kamerového pohybu.

Ukázky:

Miklós Jancsó: Allegro Barbaro

Miklós Jancsó: Horoskop Ježíše krista

Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk

Jean-Luc Godard: Weekend

Petr Makaj: Rána z milosti

Michelangelo Antonioni: Zatmění

Michelangelo Antonioni: Povolání: Reportér

Alfred Hitchcock: Frenzy

Joel Coen: Blood Simple

Peter + Bobby Farrelly: Já, mé druhé já a Irena

10.

STŘIH A MONTÁŽ 1

Základní funkce střihu a montáže. Třídílná přednáška.

Ukázky:

Alfred Hitchcock: Rich and Strange

Serge Gainsourgh: Je t'aime (Moi non plus)

Sergej Ejzenštejn: Křižník Potěmkin

Sergej Ejzenštejn: Generální linie

Miloš Forman: Taking Off

Youtube: Chuck Norris Shooting

Woody Allen: Láska a smrt

Luc Besson: Leon

Jean-Luc Godard: Bláznivý Petříček

Agnes Varda: Štěstí

Gerard Damiano: Deep Throat

Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho

Andrzej Wajda: Člověk ze železa

11.

STŘIH A MONTÁŽ 2 - NARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM

Montážní principy zařazené do příběhového filmu.

Ukázky:

Alain Resnais: Můj strýček z Ameriky

12.

STŘIH A MONTÁŽ 3 - NENARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM

Analýza komplexně montážního filmového díla - existenciální komedie.

Ukázky:

Jean-Luc Godard: Pěstuj si pravačku

13.

INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE

Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.

Ukázky:

Eric Rohmer: Letní příběh

Takeshi Kitano: Kikujiro

Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk

Robert Sedláček: Muži v říji

Tomáš Vorel: Kouř

Jan Svěrák: Vratné lahve

Jan Hřebejk: Pelíšky

Ondřej Trojan: Pějme píseň dohola

Tomáš Saska: Příběh ženy

Andrej Tarkovskij: Stalker

Andrej Tarkovskij: Solaris

14.

HUDBA A ZVUK 1

Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:

Paul Jackson: Mladí v partě - Fujtajbl

Ridley Scott. Vetřelec

Alexandr Stefanovič: Únos č.13

Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme

Jean-Luc Godard. Žena je žena

David Lynch: Ztracená dálnice

Jaroslav Dudek: Malý pitaval z velkého města - Vedoucí partiové prodejny

Marek Najbrt: Protektor

Marek Najbrt: Mistři

Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut

Jindřich Honzl: Peníze nebo život

Zdeněk Troška: Zkouškové období

Stanley Kubrick: 2001: Vesmírná odysea

Alain Resnais: Prozřetelnost

Luc Besson: Leon

15.

HUDBA A ZVUK 2

Základní principy užití hudby a zvuku.

Ukázky:

Jacques Rivette: Haut Bas Fragile

John Badham: Saturday Night Fever

Wim Wenders: Summer In The City

Claire Denis: Beau Travail

Apichatpong Weerasethakul: The Adventures Of Iron Pussy

Věra chytilová: Panelstory

Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč

Lars von Trier: Melancholia

Paul Thomas Anderson: Opilí láskou

Věra Chytilová: Kalamita

Ettore Scola: Tančírna

Bob Fosse: All That Jazz

Benedek Flieghauf: Dealer

Tom tykwer: Lola běží o život

16.

IDENTIFIKACE 1

Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:

David Lynch: Ztracená dálnice

Lars von Trier: Evropa

Jan Svěrák: Jízda

Zucker Abrahams Zucker: Připoutejte se, prosím!

Andrzej Wajda: Člověk z mramoru

Lars von Trier: Kdo je tady ředitel

Steven Soderbergh: Dannyho parťáci 2

Krzystof Zanussi: Ochranné zbarvení

Steven Soderbergh: Zakázané ovoce

Terrence Mallick: Tenká červená linie

Tom Tykwer: Lola běží o život

17.

IDENTIFIKACE 2

Proces diváckého napojení skrze definici postav a prostředí na příkladech začátků filmů.

Ukázky:

Miloš Forman: Muž na Měsíci

Woody Allen: Vzpomínky na Hvězdný prach

Woody Allen: Annie Hall

Ridley Scott. Vetřelec

Francis Ford Coppola: Rozhovor

Orson Welles: Občan Kane

Sam Raimi: Evil Dead II

Tomáš Vorel: Kouř

Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč

Alain Resnais: Prozřetelnost

Alain Resnais: Loni v Marienbadu

Danny Boyle: Trainspotting

Francois Truffaut: Hebká kůže

18.

SYMBOLICKÝ FILM

Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.

Ukázky:

Miklós Jancsó: Allegro Barbaro

Jean-Luc Godard: Nouvelle Vague

Jurij Norštejn: Ježek v mlze

19.

UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 1

Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.

Ukázky:

Alain Resnais: Stará známá písnička

20.

UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 2

Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.

Ukázky:

Alain Resnais: Stará známá písnička

21.

PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB

Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.

22.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

23.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 2

Zadání praktického úkolu a společná analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

24.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 3

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

25.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 4

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

26.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 5

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

Doporučená nebo povinná literatura

BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979.

PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií.

EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959.

DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994.

VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5.

BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr.

ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0.

DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X.

DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7.

BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, Praha: NAMU, 2011

Hodnoticí metody a kritéria

LETNÍ SEMESTR - ZKOUŠKA:

Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků. Variantou pro studenty mimo katedru režie FAMU je i splnění praktického úkolu ve smyslu předmětu Praktická filmová řeč.

ÚSTNÍ VARIANTA:

prezentace analýzy krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla s doložením audiovizuálními ukázkami. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Délka samostatného mluveného slova minimálně 5 minut. Následuje diskuse s pedagogem, během níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.

PÍSEMNÁ VARIANTA:

analýza krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla a následná diskuse s pedagogem. Písemná práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru. Následuje diskuse s pedagogem, během níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.

PRAKTICKÁ VARIANTA (pro studenty mimo katedru režie FAMU):

Student má za úkol v roli kameramana, režiséra a střihače realizovat krátký tvar (cca 2-3min), v němž účelně uplatní tyto základní figury klasického filmového vyprávění: celek, polodetail, detail, pohled/protipohled, návazný střih, střih v pohybu, křížový střih, pohyb kamery, subjektivní pohled. Kamera je ve většině záběrů statická a obraz komponovaný „klasicky“. V realistickém ději se musí vyskytnout minimálně dvě postavy. V části děje se vyskytují odděleně, v části společně v interakci. Během společné analýzy výsledného tvaru v rámci přednášky Filmová řeč se hodnotí míra koherence formy a obsahu a adekvátnost výrazových prostředků, zvolených pro vyjádření děje. Nehodnotí se idea a zvuková stopa. Technické parametry jsou volné. Je možno natáčet na jakékoli vlastní snímací zařízení (včetně mobilního telefonu). Výsledné audiovizuální dílo musí být dodánu v průběhu semestru. Následuje diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.

Zápočtové termíny jsou vypisovány v KOSU.

OKRUHY TEORETICKÝCH OTÁZEK:

1

Definujte obvyklé funkce základních typů velikostí záběru. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

2

Definujte pojem „mizanscéna“ a popište možnosti práce s mizanscénou. Jmenujte autory, kteří se věnují výraznému typu organizace mizanscény a definujte obecnější význam tohoto sémantického gesta v jejich tvorbě.

3

Definujte základní principy kompozice záběru. Uveďte příklady, kdy změna kompozice posune význam záběru.

4

Jmenujte typy pohybu kamery a popište jejich obvyklé funkce. Doložte příklady. Jmenujte i funkční užití jdoucí proti obvyklému.

5

Definujte pojem „plán záběru“. Popište možnosti práce s plány. Zauvažujte nad významotvorným potenciálem druhého (třetího) plánu.  Doložte příklady.

6

Definujte pojmy „tempo“ a „rytmus“. Popište filmový rytmus ve všech jeho aspektech. Definujte činitele rytmu záběru, sekvence, vyprávění. Jmenujte možnosti práce s trváním (délkou) záběru.  Uveďte i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.  

7

Popište základní technické principy a estetické figury, umožňující diváckou orientaci v prostoru.  Doložte příklady. Jmenujte i příklady funkčního užití dezorientace.

8

Definujte možnosti práce s filmovým časem. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

9

Definujte základní principy filmového střihu. Jmenujte typy střihových figur a popište jejich obvyklé použití. Popište principy montážního filmu a uveďte příklady jejich užití mimo rámec montážní kinematografie. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

10

Definujte pojem „vnitrozáběrová montáž“. Vyjmenujte typy „vnitrozáběrové montáže“ a popište principy  jejich významového užití.

11

Definujte základní přístupy užití filmového zvuku a hudby. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.

12

Popište princip některého ze základních technických pravidel kinematografie (např. pravidlo osy) a uveďte příklady (včetně hypotetických), kdy jeho porušením vzniká nová významová kvalita.

Poznámka

-

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2020/2021:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 240
Seminární místnost KR 240

(Lažanský palác)
MAREK P.
17:20–18:55
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 17:20–18:55 Petr MAREK Seminární místnost KR 240
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů