Filmová řeč 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302FIRE2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.
Forma studia
Dvě navazující semestrální přednášky.
Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.
Seznámení se základními pravidly filmové režie.
Předávání praktických zkušeností pedagoga.
Předpoklady a další požadavky
Podmínkou zápisu je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět Filmová řeč 1(302FIRE1)
Obsah kurzu
SYLABUS OBOU SEMESTRŮ
Podmínkou účasti na Filmové řeči 2 v LS je absolvování Filmové řeči 1 v ZS.
1.
ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:
Kontrast
Rytmus
Pohyb
Rámování
Rozzáběrování
Objektivita / subjektivita
Vedení pozornosti
Princip triády
Ukázky:
Walter Ruttman: Lichtspiel, Opus 1
Jacques Tati: Playtime
Jacques Tati: Traffic
Alain Resnais: Stará známá písnička
Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut
Andrej Tarkovskij: Stalker
Sam Raimi: Evil Dead II
2.
ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU
Rozbor chybně záběrované expozice filmu Be Cool (r. F Gary Gray).
Pravidlo osy.
Úhel pohledu.
Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.
Ukázky:
F. Gary Gray: Be Cool
3.
DRUHÝ PLÁN
Vznik významu v druhém plánu záběru.
Sémiotická úloha scénografie.
Ukázky:
Wim Wenders: Falešný pohyb
Radim Špaček: Rychlé pohyby očí
Orson Welles: Občan Kane
Woody Allen: Hollywood v koncích
Robert Wiene: Kabinet dr. Caligariho
Michelangelo Antonioni: Červená pustina
Agnes Varda: Bez střechy a bez zákona
Agnes Varda: Cléo od 5 do 7
Sergej Ejzenštejn: Ivan Hrozný
Ridley Scott: Vetřelec
4.
TĚŽIŠTĚ
Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.
Ukázky:
Steven Spielberg: Dobyvatelé ztracené archy
M. Night Shyamalan: Vesnice
Rainer Werner Fassbinder: Bolwieser
Steven Spielberg: Čelisti
Gus Van Sant: Elephant
Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood
5.
POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI V EYES WIDE SHUT
Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.
Ukázky:
Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut
6.
ÚLOHA CELKU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.
Ukázky:
Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho
Charles Chaplin: Zlaté opojení
Stanislav Strnad: Poprask na silnici E4
Ricky Gervais, Stephen Merchant: Kancl
Blake Edwards: Komisař na stopě
Jacques Tati: Prázdniny pana Hulota
Jacques Tati: Playtime
Roman Polanski: Hořký měsíc
7.
ÚLOHA DETAILU
Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.
Ukázky:
Mike Nicholls: Absolvent
Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme
Wes Craven: Noční můra v Elm Street
Lars von Trier: Království
David Cronenberg: eXistenZ
David Lynch: Zběsilost v srdci
David Lynch: Modrý samet
Marinada - Laki dečki teške cure
Alfred Hitchcock: Její zpověď
Alfred Hitchcock: Psycho
Jan Hřebejk: Pelíšky
Jan Švankmajer: Zahrada
Jan Svěrák: Jízda
Jan Svěrák: Akumulátor 2
Bob Fosse: All That Jazz
8.
POHYB KAMERY 1
Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Dvoudílná přednáška.
Ukázky:
Alain Resnais: Pas Sur La Bouche
Robert Altman: Hráč
Jan Svěrák: Kolja
Joe Wright: Pokání
Miklós Jancsó: Hvězdy na čepicích
Youtube: Neříkej
Edgar Wright: Mint Royal - Blue Song
Wim Wenders: Million Dollar Hotel
Agnes Varda: Štěstí
9.
POHYB KAMERY 2: ODPOUTANÁ KAMERA
Pokročilá užití kamerového pohybu.
Ukázky:
Miklós Jancsó: Allegro Barbaro
Miklós Jancsó: Horoskop Ježíše krista
Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk
Jean-Luc Godard: Weekend
Petr Makaj: Rána z milosti
Michelangelo Antonioni: Zatmění
Michelangelo Antonioni: Povolání: Reportér
Alfred Hitchcock: Frenzy
Joel Coen: Blood Simple
Peter + Bobby Farrelly: Já, mé druhé já a Irena
10.
STŘIH A MONTÁŽ 1
Základní funkce střihu a montáže. Třídílná přednáška.
Ukázky:
Alfred Hitchcock: Rich and Strange
Serge Gainsourgh: Je t'aime (Moi non plus)
Sergej Ejzenštejn: Křižník Potěmkin
Sergej Ejzenštejn: Generální linie
Miloš Forman: Taking Off
Youtube: Chuck Norris Shooting
Woody Allen: Láska a smrt
Luc Besson: Leon
Jean-Luc Godard: Bláznivý Petříček
Agnes Varda: Štěstí
Gerard Damiano: Deep Throat
Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho
Andrzej Wajda: Člověk ze železa
11.
STŘIH A MONTÁŽ 2 - NARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM
Montážní principy zařazené do příběhového filmu.
Ukázky:
Alain Resnais: Můj strýček z Ameriky
12.
STŘIH A MONTÁŽ 3 - NENARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM
Analýza komplexně montážního filmového díla - existenciální komedie.
Ukázky:
Jean-Luc Godard: Pěstuj si pravačku
13.
INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE
Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.
Ukázky:
Eric Rohmer: Letní příběh
Takeshi Kitano: Kikujiro
Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk
Robert Sedláček: Muži v říji
Tomáš Vorel: Kouř
Jan Svěrák: Vratné lahve
Jan Hřebejk: Pelíšky
Ondřej Trojan: Pějme píseň dohola
Tomáš Saska: Příběh ženy
Andrej Tarkovskij: Stalker
Andrej Tarkovskij: Solaris
14.
HUDBA A ZVUK 1
Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.
Ukázky:
Paul Jackson: Mladí v partě - Fujtajbl
Ridley Scott. Vetřelec
Alexandr Stefanovič: Únos č.13
Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme
Jean-Luc Godard. Žena je žena
David Lynch: Ztracená dálnice
Jaroslav Dudek: Malý pitaval z velkého města - Vedoucí partiové prodejny
Marek Najbrt: Protektor
Marek Najbrt: Mistři
Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut
Jindřich Honzl: Peníze nebo život
Zdeněk Troška: Zkouškové období
Stanley Kubrick: 2001: Vesmírná odysea
Alain Resnais: Prozřetelnost
Luc Besson: Leon
15.
HUDBA A ZVUK 2
Základní principy užití hudby a zvuku.
Ukázky:
Jacques Rivette: Haut Bas Fragile
John Badham: Saturday Night Fever
Wim Wenders: Summer In The City
Claire Denis: Beau Travail
Apichatpong Weerasethakul: The Adventures Of Iron Pussy
Věra chytilová: Panelstory
Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč
Lars von Trier: Melancholia
Paul Thomas Anderson: Opilí láskou
Věra Chytilová: Kalamita
Ettore Scola: Tančírna
Bob Fosse: All That Jazz
Benedek Flieghauf: Dealer
Tom tykwer: Lola běží o život
16.
IDENTIFIKACE 1
Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.
Ukázky:
David Lynch: Ztracená dálnice
Lars von Trier: Evropa
Jan Svěrák: Jízda
Zucker Abrahams Zucker: Připoutejte se, prosím!
Andrzej Wajda: Člověk z mramoru
Lars von Trier: Kdo je tady ředitel
Steven Soderbergh: Dannyho parťáci 2
Krzystof Zanussi: Ochranné zbarvení
Steven Soderbergh: Zakázané ovoce
Terrence Mallick: Tenká červená linie
Tom Tykwer: Lola běží o život
17.
IDENTIFIKACE 2
Proces diváckého napojení skrze definici postav a prostředí na příkladech začátků filmů.
Ukázky:
Miloš Forman: Muž na Měsíci
Woody Allen: Vzpomínky na Hvězdný prach
Woody Allen: Annie Hall
Ridley Scott. Vetřelec
Francis Ford Coppola: Rozhovor
Orson Welles: Občan Kane
Sam Raimi: Evil Dead II
Tomáš Vorel: Kouř
Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč
Alain Resnais: Prozřetelnost
Alain Resnais: Loni v Marienbadu
Danny Boyle: Trainspotting
Francois Truffaut: Hebká kůže
18.
SYMBOLICKÝ FILM
Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.
Ukázky:
Miklós Jancsó: Allegro Barbaro
Jean-Luc Godard: Nouvelle Vague
Jurij Norštejn: Ježek v mlze
19.
UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 1
Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.
Ukázky:
Alain Resnais: Stará známá písnička
20.
UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 2
Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.
Ukázky:
Alain Resnais: Stará známá písnička
21.
PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB
Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.
22.
PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
23.
PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 2
Zadání praktického úkolu a společná analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.
24.
PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 3
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.
25.
PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 4
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.
26.
PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 5
Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.
Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.
Doporučená nebo povinná literatura
BAZIN, André. Co je to film?. Praha: Československý filmový ústav (Praha, Česko), 1979.
PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. O stavbě uměleckého díla : výběr ze statí, teoretických úvah a studií.
EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1959.
DRVOTA, Mojmír. Základní složky filmu. Praha: Národní filmový archiv, 1994.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4. rozšíř. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2012. 143 s. ISBN 978-80-7331-230-5.
BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 115 s. ISBN 80-86019-68-3 filmogr.
ARISTOTELÉS, př Kr- př Kr. Poetika. Praha: Gryf, 1993. 67 s. ISBN 80-85829-01-0.
DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz - pohyb. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 80-7004-098-X.
DELEUZE, Gilles. Film 2 : obraz-čas. Praha: Národní filmový archiv, 2006. 371 s. ISBN 80-7004-127-7.
BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu, Praha: NAMU, 2011
Hodnoticí metody a kritéria
LETNÍ SEMESTR - ZKOUŠKA:
Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza filmové sekvence z hlediska kinematografických výrazových prostředků. Variantou pro studenty mimo katedru režie FAMU je i splnění praktického úkolu ve smyslu předmětu Praktická filmová řeč.
ÚSTNÍ VARIANTA:
prezentace analýzy krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla s doložením audiovizuálními ukázkami. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Délka samostatného mluveného slova minimálně 5 minut. Následuje diskuse s pedagogem, během níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.
PÍSEMNÁ VARIANTA:
analýza krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla a následná diskuse s pedagogem. Písemná práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr analyzovaného díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru. Následuje diskuse s pedagogem, během níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.
PRAKTICKÁ VARIANTA (pro studenty mimo katedru režie FAMU):
Student má za úkol v roli kameramana, režiséra a střihače realizovat krátký tvar (cca 2-3min), v němž účelně uplatní tyto základní figury klasického filmového vyprávění: celek, polodetail, detail, pohled/protipohled, návazný střih, střih v pohybu, křížový střih, pohyb kamery, subjektivní pohled. Kamera je ve většině záběrů statická a obraz komponovaný „klasicky“. V realistickém ději se musí vyskytnout minimálně dvě postavy. V části děje se vyskytují odděleně, v části společně v interakci. Během společné analýzy výsledného tvaru v rámci přednášky Filmová řeč se hodnotí míra koherence formy a obsahu a adekvátnost výrazových prostředků, zvolených pro vyjádření děje. Nehodnotí se idea a zvuková stopa. Technické parametry jsou volné. Je možno natáčet na jakékoli vlastní snímací zařízení (včetně mobilního telefonu). Výsledné audiovizuální dílo musí být dodánu v průběhu semestru. Následuje diskuse s pedagogem, v níž student na teoretických příkladech prokáže znalost pojmů, probíraných v rámci přednášky.
Zápočtové termíny jsou vypisovány v KOSU.
OKRUHY TEORETICKÝCH OTÁZEK:
1
Definujte obvyklé funkce základních typů velikostí záběru. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
2
Definujte pojem „mizanscéna“ a popište možnosti práce s mizanscénou. Jmenujte autory, kteří se věnují výraznému typu organizace mizanscény a definujte obecnější význam tohoto sémantického gesta v jejich tvorbě.
3
Definujte základní principy kompozice záběru. Uveďte příklady, kdy změna kompozice posune význam záběru.
4
Jmenujte typy pohybu kamery a popište jejich obvyklé funkce. Doložte příklady. Jmenujte i funkční užití jdoucí proti obvyklému.
5
Definujte pojem „plán záběru“. Popište možnosti práce s plány. Zauvažujte nad významotvorným potenciálem druhého (třetího) plánu. Doložte příklady.
6
Definujte pojmy „tempo“ a „rytmus“. Popište filmový rytmus ve všech jeho aspektech. Definujte činitele rytmu záběru, sekvence, vyprávění. Jmenujte možnosti práce s trváním (délkou) záběru. Uveďte i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
7
Popište základní technické principy a estetické figury, umožňující diváckou orientaci v prostoru. Doložte příklady. Jmenujte i příklady funkčního užití dezorientace.
8
Definujte možnosti práce s filmovým časem. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
9
Definujte základní principy filmového střihu. Jmenujte typy střihových figur a popište jejich obvyklé použití. Popište principy montážního filmu a uveďte příklady jejich užití mimo rámec montážní kinematografie. Doložte příklady. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
10
Definujte pojem „vnitrozáběrová montáž“. Vyjmenujte typy „vnitrozáběrové montáže“ a popište principy jejich významového užití.
11
Definujte základní přístupy užití filmového zvuku a hudby. Jmenujte dále i funkční užití, jdoucí proti obvyklému.
12
Popište princip některého ze základních technických pravidel kinematografie (např. pravidlo osy) a uveďte příklady (včetně hypotetických), kdy jeho porušením vzniká nová významová kvalita.
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 17:20–18:55 | Petr MAREK | Seminární místnost KR 240 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)
- Herní design - magistr (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět)