Dramaturgický seminář 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303DRAS3 | Z | 1 | 18S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
• student umí používat základní dramaturgické termíny a zná náležitosti textu treatmentu, synopse a logline
• student dokáže artikulovat svou autorskou vizi, charakterizovat postavy a téma připravovaného filmu
• student dokáže stanovit metodu natáčení, kterou chce dále prozkoumat
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
žádné
Obsah kurzu
Popis předmětu:
Cílem semináře je seznámit studenty s praktickým využitím základních pojmů užívaných při psaní námětů – co je treatment, synopse, autorská explikace, jak formulovat logline. Co je syžet a fabule, charakteristika postav. Tyto mechanické nástroje pomáhají na cestě k ujasnění tématu a metody zpracování vlastního filmu.
V zimním semestru se seznámíme s klasickou trojaktovou/pětiaktovou strukturou vyprávění, jak nám její pochopení nebo odmítnutí může pomoci v přemýšlení nad vyprávěním vlastního příběhu.
Stěžejním cvičením druhého ročníku je, vedle ateliérového cvičení, filmový portrét. Budeme se tedy soustředit na práci s protagonistou, s úhlem pohledu na hrdinu nebo hrdiny v prostředí, s metodami, jak filmové postavy charakterizovat (charakterizující detail, gesto, symbol, důraz na jednání v situaci v kontrastu s výpovědí na kameru). Budeme přemýšlet nad způsobem zobrazení postav (stylizace, observace, provokace, dialog, interview, komentář, voice-over, ale i rámování záběrů) nad možnostmi, jak, pokud vůbec, artikulovat vztah mezi portrétovaným a autorem filmu. Co je „character-driven“, „action-driven“, „story-driven“ dokument, jak s těmito kategoriemi pracovat nebo jejich konvence naopak problematizovat.
Na příkladech krátkých zahraničních filmů analyzujeme práci s postavou, s prostředím a se strukturou vyprávění.
Tematické okruhy:
1.Základní stavební kameny vyprávění – protagonista, antagonista, konflikt, napětí
2.Observace každodenní situace, její literární líčení, analýza textu – identifikace protagonisty, antagonisty, konfliktu
3.Rozvedení textu směrem k formulaci námětu – charakteristika postav a prostředí skrze líčení konkrétních situací
4.Ukotvení představy formátu treatmentu, synopse, anotace, logline
5.Možnosti formulace autorské vize – filmové metody observace, provokace, stylizace, rozhovorů, improvizace atd.
6.Kultivace vlastního dramaturgického uvažovaní průběžnou reflexí textů spoluúčastníků semináře
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
ARONSON, Linda. Scénář pro 21. století. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. 337, [7] s. ISBN 978-80-7331-314-2.
WEILAND, K. M. Creating Character Arcs: The Masterful Author's Guide to Uniting Story Structure, Plot, and Character Development. PenForASword Publishing, 2017. 336 stran. ISBN: 978-19-4493-605-1
BYSTŘIČAN Ivo: Ideologie z obrazovky. Analýza ideologie v současných reality TV formátech České televize. [diplomová práce]. Praha: Akademie múzických umění Praha, Fakulta filmová a televizní, Katedra dokumentární tvorby, 2014.
ČESÁLKOVÁ, Lucie, ed. Generace Jihlava. V češtině vyd. 1. [Brno]: Větrné mlýny ve spolupráci s Akademií múzických umění v Praze - Nakladatelstvím AMU, 2014. 334 s. Vysočina. ISBN 978-80-7443-109-8 (zejména úvodník Lucie Česálková: Družná nevraživost. Pět zastavení nad současným českým dokumentem. s. 36–74)
KRÁLOVÁ, Lucie. Head and Stomach: Formát masterclass jako východisko pro zkoumání představ o dokumentárním filmu v systému televize veřejné služby: Současné trendy v oblasti dokumentárního filmu v Evropě v podání decision makerů z televizí veřejné služby z Dánska, Švédska a České republiky“. Iluminace, 2016, roč. 28, č. 4, s. 61-95
KRÁLOVÁ, Lucie. Rozumět televizi. Produkční kultura České televizi v oblasti dokumentárního filmu 1993 – 2017 [disertační práce]. Praha: Akademie múzických umění Praha, Fakulta filmová a televizní, 2017. (připravuje se k vydání v NAMU, jaro 2020)
MOTAL, Jan a kol. Nové trendy v médiích. II, Rozhlas a televize. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 223 s. ISBN 978-80-210-5826-2 (zejména kapitola „Základní problémy dramaturgie“).
NEALE, Steve. „Questions of Genre“ in: Grant- Barry- Keith (eds.). (zde Film Genre Reader s. 180-181)
ROSENTHAL Alan – CORNER John (eds.). New Challenges for Documentary. Manchester: Manchester University Press, 2005.
Proměny dramaturgie: aktuální profesní a pedagogická situace dramaturgií: (kolektivní monografie k současným uměleckým dramaturgiím). Vydání první. V Opavě: Slezská univerzita, 2018. 107 stran. ISBN 978-80-7510-321-5.
Proměny dramaturgie: profesní a pedagogická východiska současné dramaturgie: (kolektivní monografie k problematice současné divadelní, filmové, televizní a jiné dramaturgie). Vydání první. V Opavě: Slezská univerzita, 2017. 159 stran. ISBN 978-80-7510-267-6.
Hodnoticí metody a kritéria
účast na semináři (40 %), průběžná příprava textů na zadaná témata (40 %), závěrečná reflexe proběhlého semestru (20 %)
Poznámka
distančně
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 18:10–20:35 | Lukáš KOKEŠ | Sborovna KDT 211 Lažanský palác |
paralelka 2 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)