Non-fiction kamera: nové trendy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303NFK1 | Z | 1 | 18S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
• student cílevědomě ve vztahu k tématu filmu pracuje s možnostmi filmového aparátu – volbou objektivů, clonovým číslem, pohybem kamery, statičností, rámováním, kompozicí, barevností, světelnou atmosférou, stíněním
• student získá povědomí o vývoji filmového jazyka v současném dokumentárním filmu
• student uvažuje nad kameramanskou koncepcí, vizuálním stylem, řečí obrazu ve vztahu k vlastním snímkům
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
žádné
Obsah kurzu
Popis předmětu:
Předmět má charakter semináře s projekcemi celovečerního dokumentárního filmu, krátkého filmu nebo série tematicky zacílených ukázek ze současné dokumentární kinematografie, za účasti hostů – výrazných osobností dokumentární kamery (ve spolupráci s KK). Seminář zahrnuje část teoretickou i praktickou.
Tematické okruhy:
Praktická část se zabývá kreativním používáním technických funkcí kamery – např. jak význam záběru ovlivňuje volba ohniskové vzdálenosti objektivu, jak přesně se projevuje clonové číslo na hloubce ostrosti a jak hloubku ostrosti významotvorně ovlivňovat ND filtry, jak lze z hlediska významu přemýšlet nad kompozicí, rámováním, perspektivou, zlatým řezem, pohybem kamery, svícením nebo naopak stíněním světelných zdrojů? Jak se volba konkrétního typu kamery promítá do možností kameramanské práce a metody snímání (např. statická vs. dynamická kamera)? Jak metoda snímání promlouvá do celkového tónu a proporcí filmového tvaru?
Teoretická část pak rozvíjí přemýšlení nad celkovou estetikou filmového stylu a jazyka. Jaké jsou trendy filmové řeči v současných světových dokumentárních filmech? Jaké postupy a nástroje autoři vědomě volí, aby dosáhli určitého výrazu, účinku, výpovědi? Od čistě experimentální polohy přes intuitivní improvizaci až po rigidní režijní stylizaci. V tom všem hraje vědomá práce s kamerou ústřední roli.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Překlad Kateřina Kleinová. Vyd 1. Praha: Akademie múzických umění v Praze; Jihlava: JSAF, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0
AUMONT, Jaques. Obraz. Překlad Ladislav Šerý. Vyd. 2. Praha: Akademie múzických umění, 2010. 319 s. ISBN 978-80-7331-165-0
AUMONT, Jaques, BERGALA, Alain, MARIE, Michel and VENET, Marc. Aesthetics of Film. Austin, University of Texas Press, 1992.
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Film Art. An Introduction. Second edition, New York: A. A. Knopf, 1986. 400 s. ISBN 0-394-35237-8
BORDWELL, David. Making meaning: inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1989. 334 s. ISBN 978-0-674-54336-2
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison Wisconsin, The University of Wisconsin Press, 1985. 370 s. ISBN 0-299-10170-3
NICHOLS, Bill. Representing Reality, Issues and Concepts in Documentary. Bloomington & Indianapolis, Indiana University Press, 1991.
RABIGER, Michael. Directing the Documentary. Fifth edition, Oxford, Focal Press, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
účast na semináři (80 %), reflexe vizuálního stylu vybraného filmu (20 %)
Poznámka
distančně
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 18:10–20:35 | Lukáš KOKEŠ Jan ŠÍPEK |
Učebna KDT 217 Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinný předmět)