Osvětlování 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304OSVT3 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem semináře je zvládnutí základních dovedností při vytváření světelných konstrukcí v ateliéru a v reálu.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
x
Obsah kurzu
Formou přednášek, konzultací a rozborem vybraných filmových a televizních děl se posluchač seznamuje s obecnou problematikou funkce a účinku světla jako základního výrazového prostředku kameramana. Důraz je kladen na technické zvládnutí práce se světlem, která v sobě zahrnuje vlastnosti filmové suroviny, exponometrii, vlastnosti a charakteristiky různých světelných zdrojů, fotografickou kvalitu dekorace, kostýmů a líčení, vlastní a jedinečný názor na světlotonální atmosféru a z toho vyplývající vytvoření světelné konstrukce. Paralelně je probírána stejná problematika při tvorbě elektronického obrazu s určitými modifikacemi vyplývajícími z odlišnosti záznamového media.
Nabyté teoretické znalosti si posluchač ověřuje praktickým oborovým cvičením ZÁBĚRY v ATELIERU I a II a hlavně ateliérovou scénkou Nůž ANTICORRO.
Natáčení těchto dvou cvičení předchází společně natočený a vyhodnocený test použitého negativního materiálu, který spočívá v naexponování standardní tabulky a tabulky 18 % šedé. Dále společné natočení sedícího modelu před určitým pozadím, zasvětleného různými předem určenými světelnými úrovněmi a vyhodnocení v projekci při kopírování jedním optimálním kopírovacím číslem .
TÉMATA PŘEDNÁŠEK :
1.OBECNÝ ÚVOD PŘEDMĚTU OSVĚTLOVÁNÍ 3
Program a cíl přednášek, konzultací a praktických cvičení 2. ročníku .
2.OSVĚTLOVÁNÍ PROSTORU
Dekorace , rozmístění světelných zdrojů , světelná logika , světlo a herecká akce .
- ZÁKLADY SVĚTELNÉHO ŘEŠENÍ
Světelný plánek, zasvětlení dekorace , typy a charakteristiky světelných zdrojů ,
mosty , televizní teleskopy , různé žánry .
- OSVĚTLOVÁNÍ VE FILMU A TELEVIZI
Některé rozdíly ve způsobu práce se světlem v souvislosti s natáčením záběronou
nebo sekvenční technologií .
- SVĚTELNÁ KONSTRUKCE A BAREVNÉ TELEVIZNÍ SNÍMÁNÍ
Barevné hodnocení scény , kostýmů a líčení v závislosti na světelném řešení .
Barevné folie. Osvětlení při trikovém snímání .Klíčování .
Cílem semináře je zvládnutí základních dovedností při vytváření světelných konstrukcí v ateliéru a v reálu.
Doporučená nebo povinná literatura
Ján Šmok - Umělé světlo ve fotografii: SNTL 1978, 232 stran, ISBN: 04-503-78
Ilja Bojanovský: Základní principy osvětlování
Ilja Bojanovský: Filmovým objektivem roč. 1961 č. 1-12, roč. 1962 č. 1-9
Anatolij Golovňa - Umění kameramana: 1951, Signatura: GD 3547
Ludvík Baran - Portrét ve fotografii: Orbis, 1969, 278 stran
Ján Šmok - Úvod do teorie skladby kinematografického obrazu: 173 stran
Kris Malkiewicz - Film Lighting - Talks with HOlywood´s Cinematographers and gaffers: Touchstone, 1986, 198 stran
David Samuelson - Motion picture, camera and lighting equipment: 2. vydání 1980, ISBN-10: 0240512618
american cinematographer’s manual
Firemní katalogy s přehledem o světelných zdrojích
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity budou uděleny za aktivní účast na seminářích min. 80 % a odevzdání protokolu Záběry v ateliéru 1 v určeném termínu .
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje