Dílna filmového učitelství
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
306DFU | ZK | 4 | 2PT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
• prokázat základní pedagogické dovednosti
• pracovat se stříhacím stolem a tyto schopnosti předat
• pomáhat a připravovat obsah přednášek
• přenést získané znalosti, základní zkušenosti a základní filmové dovednosti
• zvládnou prezentovat AV dílo na veřejnosti a jsou schopni dílo analyzovat a zohlednit kontext jeho vzniku
Forma studia
Společná setkání budou mít charakter dílen. Studenti dostanou příležitost konzultovat a rozvíjet své vlastní didaktické projekty, které musí završit do konce letního semestru.
Předpoklady a další požadavky
Předpoklady pro udělení zápočtu jsou absolvování dílen s realizace vlastních projektů.
Obsah kurzu
Dílna filmového učitelství vytváří prostor pro studenty, kteří mají zájem o učitelskou/lektorskou práci ve filmových oborech na poli formálního i neformálního vzdělávání. Vycházíme z přesvědčení, že pedagogické (misijní) působení studentů, může v dobrém slova smyslu determinovat jejich vlastní autorskou tvorbu.
Setkání budou koncipována jako otevřené dílny, na kterých budou moci studenti rozvíjet a konzultovat své nápady na vlastní pedagogické projekty. Jejich podstatou by měla být vědomá práce se skupinou studentů, či diváků a jejich vedení a rozvoj ve filmových tématech. Posluchači Dílny filmového učitelství by měli svůj projekt realizovat během letního semestru, a nebo důsledně připravit pro realizaci v průběhu zimního semestru.
Doporučená nebo povinná literatura
Sobotová, Pavla: Filmař pedagogem, aneb praktický sborník pedagogických přístupů a postupů. FAMU, 2017.
Forejtová Lipovská, Alexandra: Soudobé snahy o prosazení filmové / audiovizuální výchovy ve všeobecném vzdělávání. Katedra filmových studií, FF UK, 2013.
Harapátová, Lucie: Filmová a audiovizuální výchova jako téma absolventských prací. Filmvychova.cz, 2016.
J. A. Komenský
Hodnoticí metody a kritéria
Předpoklady pro udělení zápočtu jsou absolvování dílen s realizace vlastních projektů.
Poznámka
Nadstavbou řádné výuky bude možnost absolvování několika praktických stáží orientovaných na posílení pedagogických dovedností studentů.
Životopisy přednášejích:
Jiří Forejt
Dramaturg, pedagog, metodik. Absolvent filmové a televizní produkce na FAMU. Autor a iniciátor konceptů práce s publikem realizovaných v letech 2013- 2016 v kině Ponrepo. Inicioval vznik oddělení filmové výchovy v Národním filmovém archivu. Zakladatel a předseda správní rady společnosti Free Cinema Pofiv ops. Působí jako producent kreativního labelu Free Cinema Films. Spolupracuje na distribučním Projektu100 jako metodik. Od roku 2016 organizuje vzdělávací semináře pro filmové profesionály Jak uvést film. Od roku 2017 působí jako dramaturg Marienbad Film Festival. V současnosti realizuje na FAMU doktorský výzkum zaměřený na práci s publikem v prostoru kina. Na FAMU přednáší o tématech spjatých s filmovou výchovou, prací s publikem, o kinematografii atrakcí a italském filmu.
Martin Čihák
Vystudoval matematicko-fyzikální fakultu UK (obor učitelství), poté absolvoval Filmovou a televizní fakultu – FAMU (katedra střihové skladby) a nakonec postgraduální studium na katedře filmové vědy FF UK, které ukončil v roce 2004 obhajobou disertační práce Skladebné postupy filmových avantgatd. která v rozšířené a přepracované formě vyšla v roce 2013 v NAMU pod názvem Ponorná řeka kinematografie. V knize Distanční montáž Artavazda Pelešjana (NAMU, 2017) publikoval text Didaktika distance věnovaný problematice výuky distanční montáže.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje