Game art a artové hry

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
312GAAH ZK 2 24PS česky zimní i letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Přednáška se zaměří na průzkum proudu výtvarného umění zvaného jako tzv. “game art”, jehož hlavní rozkvět probíhal v druhé polovině 90. let, a na proud tzv. “artových her” (art games), který se definitivně ustanovil cca v polovině prvního desetiletí tohoto tisíciletí.

Forma studia

Přednášky

Předpoklady a další požadavky

-

Obsah kurzu

I. Artové hry a game art – historický, kulturní a ekonomický kontext

2 přednášky věnované mj. historii vzniku těchto proudů a jejich obecné charakterizaci. Vymezení pojmu artových her a jeho odlišnosti či průniku s konceptem her nezávislých, experimentálních, politických, seriózních. „Artovost“ na základě a) specifického typu produkce a distribuce, b) na základě charakteru díla samotného a zážitku, který přináší, c) na základě pragmatické shody v kritickém/hráčském diskurzu. Vazby na dějiny výtvarného umění (surrealismus, dada, Fluxus).

II. Game art

3 přednášky zaměřené na charakterizaci hlavních rysů, tvůrců a typů tvorby rozdělené podle použitého média (od modů přes performance, instalace v galeriích, fotografie, malby, videa až po počítačové hry).

Mezi představovanými tvůrci budou mj. JODI, Cory Arcangel, Eddo Stern, Retroyou, Brody Condon, Phil Solomon, Chris Reilly, Joseph DeLappe, Anne-Marie Schleiner, John Haddock, Claire Hentschker, Tha Ltd., Carlos Martorell, David Blandy, Chloé Desmoineaux, Alan Butler, COLL.EO, Angela Washko, Pippin Barr, Brent Watanabe, ORLAN, Aaron Curry, Tomasz Wlaszlak, Simon Hutchinson, Lawrence Lek, Feng Mengbo.

III. Artové hry

8 přednášek rozdělených podle hlavních tematických a formálních proudů:

  1. surrealistické + komediální hry
  2. politické + seriózní hry
  3. narativní
  4. sebereflexivní + žánrové artové
  5. explorativní + audiovizuální herní prostory
  6. konceptuální
  7. herní hračky a objekty
  8. výtvarné

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura:

●Bittanti, Matteo. Gamescenes: Art in the Age of Videogames. Milan: Johan and Levi Editore, 2009.

●Clarke, Andy – Mitchell, Grethe (eds.). Videogames and Art. Bristol: Intellect, 2007.

●Flanagan, Mary. Critical Play: Radical Game Design. Cambridge – London: The MIT Press, 2009.

●Getsy, David J. (ed.). From Diversion to Subversion: Games, Play, and Twentieth-Century Art. University Park: Penn State University Press, 2011.

●Kwastek, Katja. Aesthetics of Interaction in Digital Art. Cambridge: The MIT Press, 2013.

●Sharp, John. Works of Game: On the Aesthetics of Games and Art. Cambridge – London: The MIT Press, 2015.

●Schrank, Brian. Avant-garde Videogames: Playing with Technoculture. Cambridge: The MIT Press, 2014.

●Stott, Tim. Play and Participation in Contemporary Arts Practices. New York: Routledge, 2015.

●Quaranta, Domenico (ed.). How to play Eddo Stern? Basel: Link Editions, 2017.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou udělení atestace je odevzdání seminární práce o rozsahu 4 normostrany (analýza konkrétního díla či tvorby jednoho tvůrce anebo obecnější studie fenoménu artových her a game artu) a aktivní účast na diskusích v hodinách.

Poznámka

Výuka 2h/týd

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů