Filmová avantgarda
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373FA | ZK | 3 | 4T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Kurz uvádí posluchače do oblasti filmové avantgardy 20. – 50. let 20. století. Absolventi kurzu získají přehled o základních dílech, osobnostech a myšlenkových směrech avantgardní kinematografie a její návaznosti na související oblasti výtvarného umění.
Forma studia
Přednáška s komentovanou projekcí filmů.
Předpoklady a další požadavky
Žádné. Kurz se koná v každém druhém ZS a je alternován s přednáškou Experimentální film. Posluchači CAS musí během studia absolvovat oba kurzy v libovolném pořadí.
Obsah kurzu
Kurz je zaměřen na základní osobnosti a myšlenkové směry filmové avantgardy od 20. do 50. let. Vychází před-narativní kinematografie do roku 1910 a dále sleduje vývoj avantgardních tendencí v evropských centrech a později v USA 40. a 50. let. Metodicky vychází z historického hlediska s důrazem na dvojí interpretaci filmů: z hlediska kinematografie a z hlediska výtvarné kultury. Součástí přednášek je komentovaná projekce vybraných děl.
Témata:
Film do roku 1910
Futuristický film
Impresionistický film
Dadaismus a surrealismus v avantgardním filmu
Německá avantgarda a Bauhaus
Městské symfonie
Ruská avantgarda v souvislostech vývoje technologie a společnosti
Avantgardní hnutí ve střední a východní Evropě
Britský film a GPO Film Unit
Počátky americké avantgrady
Filmy:
Výběr němých filmů do r. 1910
Imaginární filmy Bruna Corry a Arnaldo Ginny (1910)
Anton Giulio Bragaglia: Thaïs (1917)
Arnaldo Ginna, Lucio Venna: Vita futurista (1916)
Louis Delluc: Horečka (Fièvre, 1921)
Abel Gance: Kolo života (LaRoue, 1923)
Marcel L'Herbier: Nelidská (L'Inhumaine, 1924)
Jean Epstein: Pád domu Usherů (La chute de la maison Usher, 1928)
Henri Chomette: Hra odrazů a rychlosti (Jeux des reflets et de la vitesse, 1925)
Henri Chomette: Pět minut čistého filmu (Cinq minutes de cinéma pur, 1926)
René Clair: Mezihra (Entr'Acte, 1924)
Fernand Léger: Mechanický balet (Ballet Mécanique, 1924)
Man Ray: Návrat k rozumu (Le retour à la raison, 1923)
Man Ray: Emak-Bakia (1926)
Man Ray: Mořská hvězdice (L'étoile de mer, 1928)
Marcel Duchamp: Anémic Cinéma (1926)
Germaine Dulac: Mušle a kněz (La Coquille et le clergyman, 1928)
Germaine Dulac: Disc 957 (Disc 927, 1928)
Luis Buñuel: Andaluský pes (Un Chien Andalou, 1929)
Luis Buñuel: Zlatý věk (L'Age d'Or, 1930)
Jean Cocteau: Krev básníka (Le sang d'un poète, 1932)
Charles Dekeukeleire: Boxerský zápas (Combat de Boxe, 1927)
Charles Dekeukeleire: Netrpělivost (Impatience, 1928)
Ludwig Hirschfeld-Mack: Kreuzspiel (1923)
Kurt Schwerdtfeger: Reflektorische Farblichtspiele (1922)
László Moholy-Nagy: Ein Litchspiel – Schwarz Weiss Grau (1930)
Walther Ruttmann: Lichtspiel Opus 1-4 (1919-25)
Walther Ruttmann: Berlin, Die Sinfonie Der Grossstadt (1927)
Walther Ruttmann: Melodie Der Welt (1929)
Viking Eggeling: Symphonie diagonale (1923-25)
Hans Richter: Rhythmus 21 (Film is Rhythmus) (1921-24)
Hans Richter: Rhythmus 23 (1923)
Hans Richter: Vormittagsspuk (1927-28)
Hans Richter: Filmstudie (1926)
Hans Richter: Inflation (1927-28)
Hans Richter: Everyday (1929)
Hans Richter: Dreams That Money Can Buy (1947)
Oskar Fischinger: R1 Ein Formspiel (1927)
Oskar Fischinger: Studie 1-13 (1929-1934)
Oskar Fischinger: Kreise, Alle Kreise (1933)
Oskar Fischinger: An Optical Poem (1938)
Oskar Fischinger: Muratti Privat (1935)
Oskar Fischinger: Motion painting No. 1 (1947)
Alberto Cavalcanti: Nic než čas (Rien que les heures, 1926)
Grigorij Kozinicev, Leonid Trauberg: Čertovo kolo (1926)
N. Vojnov, A. Avraamov, J. Šolpo: Experimenty se syntetickým zvukem
Vsevolod Pudovkin: Mechanika mozku (1926)
Alexander Alexeieff, Claire Parker: Noc na Lysé hoře (1933)
Jalu Kurek: OR (1934)
Franciszka a Stefan Themerson: Lékárna (1930)
Franciszka a Stefan Themerson: Oko a ucho (1944-45)
Zdeněk Pešánek: Barevný klavír (1925-30)
Zdeněk Pešánek: Edisonova transformační stanice (1930)
Manželé Dodalovi: Fantaisie Érotique (1937)
Svatopluk Innemann: Praha v záři světel (1927)
Otakar Vávra: Světlo proniká tmou (1931)
Otakar Vávra: Žijeme v Praze (1934)
E. F. Burian, Čeněk Zahradníček: Máj (1936)
Alexander Hackenschmied: Bezúčelná procházka (1930)
Alexander Hackenschmied: Na Pražském hradě (1932)
Alexander Hackenschmied, Maya Deren: Meshes of the afternoon (1943)
Jiří Lehovec: Divotvorné oko (1939)
Jiří Lehovec: Rytmus (1941)
John Grierson: Granton Trawler (1934)
Len Lye: Tusalava (1929)
Len Lye: Rainbow Dance (1936)
Len Lye: Free Radicals (1958-79)
Len Lye: A Colour Box (1935)
Norman McLaren: Dots (1940)
Norman McLaren: Loops (1940)
Norman McLaren: Stars and Stripes (1941)
Mary Ellen Bute: Rhythm in light (1934)
Mary Ellen Bute: Synchromy 4 (1935)
Mary Ellen Bute: Tarantella (1940)
John a James Whitney: Variations on a Circle (1942)
John a James Whitney: Film Exercise (1943-44)
James Whitney: Yantra (1955)
Jordan Belson: Mandala (1953)
Jordan Belson: Allures (1961)
Maya Deren: At Land (1944)
Maya Deren: Ritual in Transfigured Time (1943)
Maya Deren: Meditation on Violence (1948)
Maya Deren: The Very Eye of Night (1958)
James Broughton, Sidney Peterson: The Potted Psalm (1946)
Gregory Markopoulos: Christmas USA (1949)
Willard Maas, Marie Menken: Geography of the Body (1943)
Marie Menken: Visual Variations on Noguchi (1945)
Marie Menken: Glimpse of the Garden (1957)
Doporučená nebo povinná literatura
Stanislav Ulver: Západní filmová avantgarda (1991)
Malte Hagener: Moving forward, looking back (2007)
Malte Hagener: Sítě umění. in Iluminace 15/2003
Alexander Graf, Dietrich Scheunemann eds.: Avant-garde Film (2007)
A. Leitner, U. Nitschke eds.: Der Deutsche avant-garde filme der 20er jahre (1989)
Kristin Thompson: Re-Discovering Charles Dekeukeleire (2009) [http://www.davidbordwell.net/essays/dekeukeleire.php]
Jean Epstein: Poetika obrazů (1997)
Jennifer A. Melko: Identity, desire and spectatorship: An examination of Germaine Dulac's La coquille et le clergyman (2008)
David Curtis: Experimental cinema (1971)
Peter Burger: Theory of the Avant-Garde (1974)
S. M. Ejzenštejn: Kamerou, tužkou i perem (1961)
Bruno Corra: Abstract cinema, chromatic music [https://www.unknown.nu/futurism/abstract.html]
Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (2014): Blaise Cendrars: ABC of cinema (1921). The Futurist Cinema (1916). Manifesto of the surrealists concerning l’Age d’or (1930)
Andrey Smirnov: Sound in Z (2013)
Laszlo Moholy-Nagy: Malerei, Fotografie, Film (1925)
Irina Lebedeva: The poetry of science (1922)
Boris Groys ed.: Russian Cosmism (2018)
Steven Jacobs, Eva Hielscher, Anthony Kinik eds: The City Symphony Phenomenon: Cinema, Art, and Urban Modernity Between the Wars (2018)
Kamila Kuc: Visions of Avant-Garde Film: Polish Cinematic Experiments (2016)
Alberto Cavalcanti, John Grierson: O vývojových a estetických problémech dokumentárního filmu (1967 ed.)
Zdeněk Pešánek: Kinetismus (1941 ed.)
Viktorie Hradská: Česká avantgarda a film (1976)
P. A. Sitney: Visionary Film: The American Avant-Garde (2000 ed.)
Hodnoticí metody a kritéria
Znalost uvedených filmů, seznámení s relevantní literaturou, písemná práce v rozsahu 2 strany, na jejímž základě proběhne ústní zkouška.
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistrské studium (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)