Seminář audiovizuální analýzy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SAVA | ZK | 3 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Veronika KLUSÁKOVÁ, David KOŘÍNEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti/ky se naučí analyzovat umělecká díla, získají analytické dovednosti, seznámí se s nejčastěji používanými analytickými metodami a naučí se kritickému myšlení.
Forma studia
Seminář
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
Obsah kurzu
Seminář je určen k rozvíjení percepce audiovizuálního uměleckého díla a jeho kritického zhodnocení. Audiovizuální dílo je chápáno jako průnik diskurzů uvažování o pohyblivém obraze a s ním spojených uměleckých druhů. Analyzovaná díla jsou vybírána z širokého pole od filmových experimentů, přes díla videoartu po současné instalace a galerijní videa. Součástí kurzu jsou dvě společné návštěvy výstav a jedna návštěva filmu v multiplexu.
Studenti během semestru odevzdávají 4 analýzy, ty jsou potom společně konzultovány.
Na výuce se podílí i hostující pedagogové zabývající se teorií audiovizuální tvorby a umělci z AV praxe. Výuka předmětu probíhá 1x za dva roky - společný pro 2. a 3. ročník studia.
Doporučená nebo povinná literatura
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. L´analyse des films. Paris: Nathan 1998.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno: Host 2003.
BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. Film Art: an Introduction. New York: McGraw Hill 2000.
BORDWELL, David. Making meaning. Inference and rhetoric in the Interpretation of Cinema. Cambridge: Harvard University Press 1989.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GRODIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha 1997
JOLY, Martine. L´image et son interpretation. Paris: Nathan 2002.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Torst: Praha 2000.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ Anne. Précis d'analyse filmique. Paris: Nathan Université 1992.
ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky absolvování: aktivní účast (max. 3 absence), studium zadaných materiálů, 4x esej v rozsahu 5-7 normostran
Poznámka
Zimní semestr 2020, pondělí 12:20 - 13:50
Vyučující: Veronika Klusáková (5. 10. - 9. 11.) + David Kořínek (16. 11. - 14. 12. )
Zimní semestr 2020, pondělí 12:20 - 13:50
místo: MS Teams
podmínky absolvování: aktivní účast (max. 3 absence), studium zadaných materiálů, 2x esej v rozsahu 5-7 normostran
Sylabus:
5. 10.úvod + přednáška - nová francouzská extrémnost - transgresivní film
12.10. - předchůdci - David Cronenberg (Crash), Jean-Luc Godard (Víkend), Roman Polanski (Hnus), Michael Haneke (Funny Games), Pasolini - (Salò aneb 120 dní Sodomy), Stanley Kubrick (Mechanický pomeranč) ad.
text: Filip Brophy: “Horrality: The Textuality of the Contemporary Horror Film,” Screen 27.1 (January/February 1986): 2–13. + Linda Williams: “Film Bodies, Gender, Genre and Excess,” Film Quarterly 44.4 (Summer, 1991): 2-13.
19. 10. - vyprázdněná narace - Bruno Dumont (L´Humanité, 29 palem), Vincent Gallo (Brown Bunny)
text: Zdeněk Holý, “Vyprázdněná narace aneb vzrušující nejistota filmového pohybu,” Cinepur 40/2015.
http://cinepur.cz/article.php?article=838
26. 10. - násilí - Gaspar Noé (Irreversible, 2001) + horor - Alexandre Aja (Noc s nabroušenou břitvou, 2003)
text: sociální relevance a politika - bude upřesněno
2. 11. - politika a feminismus - Catherine Breillat (Romance, A ma soeur!/Fat Girl, Anatomie pekla) + Virginia Despentes, Coralie Trin Thi (Baise moi/Fuck me)
text: Linda Williams, “Cinema and the Sex Act,” Cinéaste (Winter 2001): 20-25. + “Cinema´s Sex Acts”, Film Quarterly (2014) 67 (4): 9–25.
9. 11.- kanibalismus jako konzum - Claire Denis (Trouble Every Day/Miluju tě k sežrání) + Marina de Van (Dans ma peau/In My Skin)
text: diváctví u NFE - - bude upřesněno
16. 11.
23. 11.
30. 11.
7. 12.
14. 12.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:20–13:55 | Veronika KLUSÁKOVÁ | Učebna 7 (FAMU) Lažanský palác |
Distanční výuka | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (volitelný předmět)
- Produkce - magistrské studium (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-3ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_2ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)