Seminář kritiky a stylistiky 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373SKS2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem semináře je rozvoj analytických a stylistických dovedností studentů a studentek stejně jako obecnější uvažování o smyslu a typech psaní o umění.
Forma studia
Seminář
Předpoklady a další požadavky
Seminář předpokládá u studentů základní obeznámenost s metodami analýzy audiovizuálních děl. Seminář navazuje na Kritiku a stylistiku I, ale lze jej navštěvovat i bez jeho absolvování.
Obsah kurzu
Seminář je zaměřen na tříbení pohledů a formulace názorů na různé jevy současného umění. Centrální pojem styl je probírán v obecném i individuálním smyslu. V semináři jde také o vzájemné projasňování pojmů jako forma, autorství, autenticita, chyba a omyl. V průběhu semináře studenti píší různé typy textů, obvykle ve vztahu ke svému vlastnímu tvůrčímu dílu. Studenti a studentky také přednášejí referáty na zadané texty.
Témata seminářů:
1.Úvod – různé typy psaní o filmu (11. 2. 2019)
2.Paratexty // anotace (18. 2. 2019)
3.Autorství // rozhovor (25. 2. 2019)
4.Diskuze o napsaných textech (4. 3. 2019)
5.Styl a forma – přehled přístupů (11. 3. 2019)
6.Forma (strukturalismus, neoformalismus) // analýza (18.3. 2019)
7.Forma (radikální formalismus) // analýza (25. 3. 2019)
8.Diskuze o napsaných textech (1. 4. 2019)
9.hodina odpadá
10.Kritika a interpretace – přehled přístupů (15. 4. 2019)
11.Kritika (22. 4. 2019)
12.Esej (29. 4. 2019)
13.Diskuze o napsaných textech (6. 5. 2019)
Doporučená nebo povinná literatura
BORDWELL, David; THOMPSONOVÁ, Kristin. Umění filmu. Úvod do studia formy a stylu. Praha: NAMU, 2018.
BRENEZOVÁ, Nicole. Dopis Tagu Gallagharovi. Pohled na film z figurálního hlediska. Iluminace 2005, č. 1, s. 25-41.
BRINKEMA, Eugenie. The Forms of Affect. Durham and London: Duke University Press.
Corrigan, Timothy: The Essay Film. From Montaigne, after Marker. Oxford University Press 2011.
ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa 1995.
ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Univerzita Karlova 2004.
GENETTE, Gerald. Paratexts. At the treshold of interpretation. Cambridge: Cambridge University Press 1997.
GOODMAN, Nelson. Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa 1996.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. „Záměrnost a nezáměrnost v umění“ IN Studie [I].Brno: Host, 2000, s. 353–388.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. „Pokus o strukturní rozbor hereckého zjevu. Chaplin ve Světlech velkoměsta“ IN Studie [I]. Brno: Host, 2000, s. 463–472.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. „Varianty a stylistika“ IN Studie [II]. Brno: Host, 2001, s. 215-219.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: NAMU, 2010.
RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa 1997.
SONTAGOVÁ, Susan. Proti interpretaci. Kritický sborník 1994, č. 3, s. 1-7.
THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36.
TODOROV, Tzvetan. Symbolism and interpretation. London 1973.
TRINH, Minh-ha. Cinema Interval. Routledge, 1999.
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti jsou hodnoceni na základě jednak aktivity na semináři, jednak originality a propracovanosti jejich textů.
Poznámka
Seminář se vypisuje jednou za dva roky. Je zaměřen na tříbení pohledů a formulace názorů na různé jevy současného umění. Východiskem je zkoumání ontologie (uměleckého) díla/jevu. Centrální pojem styl je probírán v obecném i individuálním smyslu. V semináři jde také o vzájemné projasňování pojmů jako vkus, autorita, autenticita, chyba a omyl - a jejich obsahů v objektivním i subjektivním rozměru. V průběhu semináře studenti píší drobné práce na zadaná témata.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 14:00–15:35 | David KOŘÍNEK | Učebna 7 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Produkce - magistrské studium (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_2ročník (povinný předmět)