Dějiny a analýza novodobých akustických umění 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101DANA3 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Více teoreticky zaměřené dvousemestrální studium se orientuje na celkový,
základní i pokročilý vhled do problematiky vztahů technologie a umění v širokém
slova smyslu, zejména pak partikulárních vztahů technologie a hudby v perspektivě
historických reálií přibližně posledních 120 let.
Silný akcent je kladen na čtení textů z oblasti rozmanitých vztahů hudby a
technologie digitálního věku a to jak z aktuální, tak historiských perspektiv.
Dalším akcentem je zorientování se v problematice probíhajících tvůrčích
i teoretických diskurzů napříč druhy a žánry, které je možné považovat za sónické.
Vedle soudobé vážné hudby v tradičním slova smyslu se jedná o vhled do světa
soundartu (zvukové instalace apod.), net-artu (digitální umění v globálních sítích) a
dalších forem současého umění, v nichž tradiční estetická i historiografická měřítka
ztrácejí svůj pojmový aparát.
Forma studia
PONDELI, 15:30 - 17.00
přednáška zakončená krátkou esejí
Předpoklady a další požadavky
Znalosti na úrovni absolvovaného bakalářského studia
Obsah kurzu
Poslechová a analytická přednáška za měřená na vybrané skladby využívající různé formy hudebních technologií 20. a 21. století
4. 10.
Stockhausen, Xnakis, Beatles a Pink Floyd1960'
11. 10.
Drone jako akustický názor 1940 - 2018
Ives Klein, G. Ligeti, Bernard Parmegiani
Eliane Radigue, Phill Niblock, Monty Adkins
18. 10.
Gesture & Jazz
Jan Maresz: Metallics1995
25. 10.
koncert HAMU / JAMU, vyuka se nekona
1. 11.
Staré formy v elektronickém hávu1997
Pierre Boulez: Anthemes II.
Score Follower jako koncept interakce
8. 11.
Hudební divadlo z rádia...
Heiner Goebbels: Osvobození Promethea1985
Stifters Dinge2007
15. 11.
Elektornika v ansámbul
Phillipe Leroux: VoiREX2002
22. 11.
Výuka se přesouvá - Rataj na koncertě v Brně.
29. 11.
Hudební divadlo z poezie2006
Miguel Azguime: Salt Itinerary
6. 12.
Jesper Nordin
Calm Like a Bomb2000
Residues2006
13. 12.
Pierre Alexandre Tremblay
Asinglewordisnotenough for cello and live electronics2015
Michal Rataj: Cellacusmata for cello and live electronics 2020
20. 12.
Ambientní vesmír
Monty Adkins: Water's Edge2018
Make-up class (date to be arranged)
Zvuková polyfonie2002
Alvin Curran: Un altro ferragosto
Doporučená nebo povinná literatura
Texty povinné literatury budou poskytnuty na počátku semestru.
MONTY ADKINS, RICHARD SCOTT, PIERRE ALEXANDRE TREMBLAY:Post-Acousmatic Practice: Re-evaluating Schaeffer’s heritage.
MUSIC BEYOND AIRPORTS. Appraising ambient music.
další texty budou doručeny během výuky
nahrávky, partitury a další materiály ke stažení:
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v diskusi na přednáškách, znalost repertoáru.
Zhotovení kvalitního texty v délce max 10 normostran reflektujícího danou problematiku.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:30–17:00 | Michal RATAJ | LAB Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba-specializace elektroakustická hudba (Mg) (povinný předmět hlavní)
- Obor Skladba-specializace skladba (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (povinně volitelný předmět)