Historické kompoziční studie 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101HIKS3 | Z | 3 | 1PT+1CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student je schopen samostatně vytvořit dvojhlasé skladby ve stylu renesanční, především palestrinovské a lassovské vokální polyfonie – ricercary a moteta.
Forma studia
přednáška, cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu je teoretické i praktické seznámení studenta s hudbou renesance, zvl. pak děl na sakrální texty autorů jako G.P. Palestrina a O. di Laaso. Vedle děl na sakrální texty se doporučuje věnovat také formě madrigalu reprezentovaného mistry jako G. da Venosa, L. Marenzio, C. Monteverdi. Díla jsou studována z partitur s poslechem jejich nahrávek spojených s analýzou, aby adept vstřebal styl skladeb uváděné epochy.
Tematické okruhy:
- tvorba jednohlasu - tzv. ,,cantu firmu"
- dvojhlas stejný a nestejný: 2:1, 4:1, synkopický atd. až po dvojhlasý imitační
- ricercar a motet na latinské texty, jejichž užití se přísně řídí dobovými stylovými konvencemi.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
FUX, Johann Joseph. The Study of counterpoint from Johann Joseph Fux’s Gradus ad parnassum. rev. ed. New York London: Norton & Company, c1971. 156 s. ISBN 978-0-393-00277-5 noty.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1985. 323 s. noty.
JEPPESEN, Knud. ,,Contrapoint: The polyphonic vocal style of the 16th Century, Dover Publications; Revised ed. Edition, March 27, 1992. ISBN 048627036X.
Doporučená literatura:
Jako studijní pomůcky slouží Ricercary a Moteta na sakrální texty především G. P. Palestriny, dále děl jako Missa papa Marcelli, Stabat Mater apod.
Rovněž Bicinia a Moteta O. di Lasso, G. Frescobaldiho, C. Monteverdiho, L. Marenzia a dalších mistrů tvořících na latinské sakrální texty. Díla je nutné studovat z partitur s možností poslechu.
Vedle sakrální literatury se doporučije věnovat se také formě madrigalu reprezentovaného mistry jako G. da Venosa, L. Marenzio, C. Monteverdi a další.
Hodnoticí metody a kritéria
Student předloží samostatně vytvořené dvojhlasé skladby ve stylu renesanční, především palestrinovské a lassovské vokální polyfonie – ricercary a moteta. Hlavní důraz je kladen na stylovou čistou t.j. správné zacházení jak s vertikálou tak horizontálou při tvorbě hlasů v daném stylu.
Minimální docházka není stanovena.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje