Dirigování opery, práce v operním studiu 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
102DOOS3 Z 7 24CS česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Studenti jsou schopni uplatnit teoretické poznatky při praktických činnostech spojených s realizací inscenací. Dokážou nastudovat operu a podpořit tvůrčí proces u ostatních účinkujících. Rozpoznají vzájemné vztahy mezi teorií a praxí a použít tyto znalosti k podpoře a posílení vlastního uměleckého vývoje.

Forma studia

cvičení

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

Tento předmět seznamuje studenty s pravidly provozu opery, jejím fungováním a organizací. Zároveň umožňuje všem zúčastněným studentům získat neocenitelné zkušenosti s přípravou operního představení. Výuka probíhá jednou až dvakrát týdně formou přípravy operního představení společného pro všechny studenty katedry Zpěvu a operní režie a Katedry dirigování. Stává se tím důležitou součástí přípravy na jednu z možných variant profesního uplatnění studentů. Zkušenost se studováním opery přináší poznání týmové spolupráce, což významně zvyšuje možnosti uplatnění v oboru po zakončení studia. Cílem výuky je posilovat a rozvíjet studentovu schopnost spolupráce a jeho přizpůsobivost při nastudování inscenace opery. Nadále také pokračuje proces rozvíjení jeho samostatného projevu s důrazem na uměleckou tvořivost.

Tematické okruhy:

Hudební drama

Principy studování opery, složitost koordinace, plánování zkoušek, typy zkoušek

Úloha orchestru, minimální složení orchestru a jeho umístění v prostoru

Výběr představitelů operních rolí, setkání dirigenta s režisérem, scénografem, sbormistrem

Problematika upravování oper a současné inovace jejich poslání i autorských tvarů

Úloha korepetitora

Probíraná témata se vyučují v průběhu všech semestrů bez stanovení preferovaného pořadí a podle individuální potřeby každého studenta.

Doporučená nebo povinná literatura

Partitury a klavírní výtahy operních titulů podle dlouhodobého dramaturgického plánu, který je tvořen ve spolupráci s katedrou Zpěvu a operní režie.

Hodnoticí metody a kritéria

Student dirigování vede, pod pedagogickým vedením nebo v rámci pedagogovy koncepce, zkoušky operního titulu. Podle potřeby doprovází pěvce, nebo vede nácvik za asistence spolupracujícího korepetitora. Pedagogem je za přístup k zadaným úkolům ohodnocen zápočtem. Minimální docházka 80 % nebo dle zadání pedagoga.

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů