Studium orchestrálního repertoáru 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
102STOR1 | Z | 3 | 1CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student se orientuje v problematice různých stylů a způsobů jejich hudebního uchopení a dokáže je teoreticky popsat. Osvojí si efektivní a odborně vhodnou techniku pro dirigování orchestru a vedení zkoušek. Má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru a různým stylům a dokáže si vytvořit ideální zvukovou představu při čtení notového textu.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Předmět Studium orchestrálního repertoáru slouží k poznávání symfonických skladeb, které jsou součástí kmenového repertoáru symfonických orchestrů. Student při výuce předvádí dirigování předem připravených symfonických skladeb u klavíru, partnerem místo orchestru je 2-4 ruční klavír obsazený pedagogy nebo schopnými studenty, kteří hrají podle pokynů dirigenta hudební text dané symfonie nebo jiné symfonické skladby a simulují zvuk orchestru. Vyučující pedagog koriguje výkon studenta (držení těla, gestiku, mimiku), klade studentovi otázky spojené s jeho interpretační představou (tempo, dynamika, charakter skladby) a vyžaduje řešení, případně navrhuje řešení sporných míst. Student se zpřesňuje v manuální technice, která mu v budoucnu poslouží k přenášení názoru o interpretaci na orchestr. Zároveň zdůvodňuje své názory na celkové pojetí skladby v oblastech studovaného repertoáru.
Tematické okruhy:
Klasicismus a jeho hlavní představitelé /Haydn, Mozart, Beethoven/. Typické znaky a interpretační rozdíly mezi nimi.
Romantismus /Weber, Schubert, Mendelssohn, Dvořák/. Typické znaky a interpretační rozdíly mezi nimi.
Probíraná témata se vyučují v průběhu dvou semestrů bez stanovení preferovaného pořadí a po individuální domluvě se studentem.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BEETHOVEN, Ludwig van. Symfonie C dur, D dur
DVOŘÁK, Antonín. Slovanské tance op.46 a 72
MENDELSSOHN-BARTHOLDY, Felix. Suita ze hry Sen noci svatojánské, předehra Hebridy, Pohádka o Krásné Meluzíně
MOZART, Wolfgang Amadeus. Symfonie g-moll K 550, D dur „Haffnerova“ K 385
SCHUBERT, Franz. Symfonie B dur
WEBER, Carl Maria von. Předehra k opeře Čarostřelec
Doporučená literatura:
BEETHOVEN, Ludwig van. Symfonie B dur, F dur
MOZART, Wolfgang Amadeus. Symfonie C dur „Jupiter“K 551, Es-dur K 543, D dur „Pražská“K 504
STRAUSS, Johann. Předehra k operetě Netopýr
WEBER, Carl Maria von. Předehry k operám Oberon a Euryanthe
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje vždy zkouška před kolegiem pedagogů, ve které student předvede dirigování připravených částí nastudovaných skladeb uvedených v anotaci předmětu.
Povinná účast studenta na cvičeních min. 90 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje