Dějiny a literatura zpěvu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103DLIZ2 | ZK | 2 | 1PT+1ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student zná základní operní a vokální díla v dějinném kontextu, dovede vyjmenovat dramatické postavy podle pěveckých oborů a charakteristiky vokálního stylu, orientuje se v hudebních stylech, ovládá v originálním jazyce názvy hudebně dramatických děl světového repertoáru, dokáže vyjmenovat hlavní díla pěvecké literatury 18. a 19. století s charakteristikou skladebného rukopisu. Orientuje se v problematice opery, operety, zarzuely a kantátové tvorby počátku 20. století.
Forma studia
přednáška + seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Poskytnout studentům přehled o dějinách přednášeného předmětu, jímž jsou pěvecká literatura, dějiny vokální interpretace, inscenační postupy nevýznamnějších režisérů, historie operní scénografie a dějiny divadla od antiky až po současnost.
V letním semestru se výuka převážně soustřeďuje na vokální literaturu 19. a první poloviny 20. století.
Tematické okruhy:
- Opera comique, opera buffa
- scény šílenství v romantických operách
- opereta, zarzuela
- kastráti, slavné primadony
- vývoj tenorového, basového a barytonového oboru
- písňová literatura typu Liederabend
- základní kantátová díla, např. C. Orff: Carmina Burana, B. Martinů: Gilgameš, A. Dvořák: Svatební košile apod.
- ruská operní tvorba (Mocná hrstka- M. P. Musorgskij, N. Rimskij-Korsakov, A. P. Borodin a P. I. Čajkovskij)
- opery 20. století – B. Britten: Peter Grimes, A. Berg: Vojcek, Lulu, I. Stravinskij: Život prostopášníka, Oidipus rex
- Nové německé divadlo a Alexander Zemlinsky – hudební kultura pražských Němců
- terezínští skladatelé
- Die Entartete Kunst
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BRANBERGER, Jan. Svět v opeře. Praha, Orbis 1948.
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Lidové noviny, Praha 1999, ISBN 978-80-87950-66-1.
BURNEY, Charles. Hudební cestopis 18. věku. Praha, SHN 1966.
GRUN, Bernard. Dejiny operety. Bratislava, OPUS 1961, ISBN 62-372-81.
HOLEČKOVÁ-DOLANSKÁ, Jelena. Vývoj a literatura zpěvu. Praha, AMU a Státní pedagogické nakladatelství 1964.
HOSTOMSKÁ, Anna a kol. Opera - Průvodce operní tvorbou. Praha, Svoboda 1999, ISBN 978-80-205-0637-5.
KUDĚLKA, Viktor. Perly paní O: úvod do studia české operety. Praha, Supraphon 1976.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Dějiny opery ND I. a II. díl. Praha, Práce 1949.RACEK, Jan. Česká hudba. Praha, SNKLU 1958.
ROLLAND, Romain. Hudebníci minulosti. Praha, SHV 1962.
Doporučená literatura:
BATTA, Andras a Sigrid NEEF, ed. Opera: composers, works, performers. H F Ullmann, 2009, ISBN 978-0841603844.
CELETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha, Paseka 2000, ISBN 80-7185-284-8.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha, Panton 1964.
Československý hudební slovník osob a institucí I a II. Praha, SHN 1965
FISCHER, Ludwig, ed. Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Bärenreiter 1994.
SADIE, Stanley, ed. The New Grove Dictionary of Opera. London, Macmillan Reference Limited 1992.
SMOLKA, Jaroslav a kol. Dějiny hudby. Praha, TOGGA 2001, ISBN 80.902912-0-1.
ŠAFRÁNEK, Miloš. Divadlo B. Martinů. Praha, Supraphon 1979.
ŠÍP, Ladislav. Česká opera a její tvůrci. Praha, Supraphon 1983.
TROJAN, Jan. Dějiny opery, II. Romantismus (19. století). Brno, JAMU 1981.
TYRREL, John. Česká opera. Brno, Opus musicum 1992, ISBN 80-900314-1-2.
WARRACK, John a Ewan WEST. Oxfordský slovník opery. Iris 1998, ISBN 80-85893-14-2.
Televizní dokumenty: Nebeské hlasy (kastráti), Bel canto – tenoři z dědečkova gramofonu, Žena svéhlavá (Eliška Krásnohorská), Velká noc v opeře (vystoupení Callasové v Paříži), V řeči rázná tělem cudná (Smetanova Libuše), První česká operetta (Prodaná nevěsta)
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení atestace:
Požaduje se 75 % účast na přednáškách, omluva se přijímá na základě lékařského osvědčení nebo doložitelného uměleckého úkolu, který mu zadal pedagog hlavního předmětu (koncert, představení, účast v interpretační soutěži). Při nedostatečné docházce je oprávněn přednášející studenta přezkoušet z probrané látky příslušného semestru nebo zadat samostatnou seminární práci.
Studenti s dostatečnou docházkou jsou prozkoušeni průběžně během přednášek letního semestru.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje