Jevištní pohyb 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103JP6 | Z | 1 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti jsou schopni samostatně pracovat s pohybovým materiálem, umí plně využít svoji energii, jevištní napětí pro smysluplné bytí na scéně. Jsou technicky zdatní a jistí, schopni si pamatovat, fixovat pohybové aranžmá a choreografii. Pomocí kontaktní improvizace umí překonat ostych v intimních vztahových situacích a scénách.
Umí využít pohybovou techniku do divadelního aranžmá, umí se orientovat v jednotlivých tanečních obdobích, jsou schopni zatančit typické tance lidové, dobové renesanční a barokní, společenské, základní kroky, figury a partneřinu.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Studenti si zde osvojují základní fyzické předpoklady s důrazem na správné držení těla, fyzickou zdatnost, kondici a přirozenou koordinaci pohybu v prostoru s hudební předlohou (textem, zpěvem) a psychosomatické dovednosti pro profesionální vystupování. Získají suverénní držení těla, rytmické a prostorové cítění, zvládají nezbytné dechové techniky a dynamiku a dílčí frázování pohybu (v propojení s danou hudební předlohou, textem a žánrem) tak, aby docílili sebejisté jevištní prezence. Předmět vede ke správným pracovním návykům a k osvojení zásad profesní etiky.
Nutná je znalost párových tanců napříč obdobími (lidové tance, dobové tance, společenské standardní), základy baletní a moderní taneční techniky, pozice, port de bras, principy rotace a skoky, základy partneřiny, jednoduché zvedané figury.
Tematické okruhy:
tréninková část hodiny:
- základy baletní techniky a moderního i jazzového tance, základy kontaktní improvizace,
posilování, protahování, rozsah a síla pohybu přesnost a jistota provedení, rytmická a dynamická cvičení, dechové principy, skoky, rotace v pohybu na místě a v prostoru, skoky pády na zem a zvedačky
- složitější pohybové variace a choreografie na dané téma a paměť
- partneřina a nonverbální jednání
- “ prostor a já, já a prostor“- bytí, existence v prostoru, rozdělení prostoru, scénické směry – divadelní vnímání
- navazování kontaktu s partnerem a ve skupině, napětí x uvolnění,
- práce s partnerem, objektem, rekvizitou, kostýmem (náznak) a maskou
dílčí období a taneční styly:
- opakování a prohloubení tanečního stylu flamenca – technika dupů, tlesku, rytmů compásos, pevné držení těla, tradiční původní tance a jejich aplikace a stylizace do operní nebo baletní inscenace
- opakování párových tanců z minulých semestrů a společenských standardních tanců a etikety
- improvizace na dané téma a fixace prostorového a pohybového aranžmá
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
BARBA, Eugenio a Nicola SAVARSE. Slovník divadelní antropologie. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, Nakladatelství Lidové noviny 2000. ISBN 80-7106-369-X.,
BROCKETT, Oscar. Dějiny divadla. Rybka Publishers, 2019. ISBN 978-80-87950-66-1.
LE MOAL, Philippe, ed. Dictionnaire de la danse. Paris: Larousse 2008. ISBN 978-20358333358.
Odborná literatura ke klíčovým tématům z dějin tance a baletu, přímo související s vývojem hudby a opery.
Studijní materiály dostupné ve videotéce Nadace Jiřího Kyliána, v knihovně HAMU.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka 75 %, aktivita ve výuce, plnění zadaných úkolů
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 18:00–19:30 | Marcela BENONIOVÁ | bílý sál Hartigovský palác |
paralelka 10 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět hlavní)