Didaktika cembalové hry 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DCH3 | Z | 1 | 1PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student je schopen čerpat ze znalosti odborné literatury a pramenů podmiňujících historicky poučený přístup k výuce skladeb
- student se orientuje v historických školách a národních stylech
- student zná základní notové materiály a pomůcky pro cembalovou výuku na základním stupni uměleckého školství
- student dokáže skloubit ve vyučovací hodině začátečníka učivo ze tří oblastí jeho rozvoje: prohlubování hudebnosti, hry na nástroj a práce s notovým textem
- student je schopen vytvořit studijní plán žáka podle jeho pokročilosti a vést ho soustavně při studiu cembalového repertoáru
- student dokáže připravit žáka na zkoušky a veřejná vystoupení, motivovat ho pro účast v soutěžích a hodnotit jeho výkon ve výuce
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Obsah předmětu vychází z historické posloupnosti a studia historických pramenů a další odborné literatury. Je zaměřen na dějiny cembalové hry a pedagogiky ve spojení s praktickou aplikací materiálů a názorů předních osobností minulosti do interpretační a pedagogické praxe současnosti.
Dále je věnována pozornost charakteristice hlavních vývojových období klávesové pedagogiky, základním cílům výchovy interpreta a způsobům výuky žáků v kontextu historického vývoje, aplikaci názorů vynikajících osobností minulosti do interpretační a pedagogické praxe, oživení trvale platných myšlenek starých mistrů v současné cembalové pedagogice, praktickému využití znalostí historie při studiu urtextových vydání skladeb, orientaci v obtížnosti a stylových aspektech cembalového repertoáru.
Tematické okruhy:
- historický vývoj klávesové pedagogiky
- práce s prameny a vyhledávání relevantních zdrojů informací
- historicky poučená interpretace staré hudby (historická notace, souvislost hudby a tance v 17. a 18. století, ornamentika, ladění)
- přínosné myšlenky významných pedagogů a interpretů zachované v pramenech
- vývoj cembalové pedagogiky od počátku 20. století do současnosti
- světová odborná literatura zabývající se teorií cembalové interpretace
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná studijní literatura:
BACH, Carl Philipp Emanuel. Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Paido, Brno 2002. ISBN 8073150255.
COUPERIN, François. L ́Art de toucher le clavecin. Leipzig: VEB Breikopf & Härtel Musikverlag, 1977. s. 8-23.
COUPERIN, François. L’Art de Toucher le Clavecin. Paris: Chez L’Auteur, le Sieur Foucaut, 1716.
DLABAČOVÁ, Olga. Historické interpretačně-metodické prameny pro cembalo 18. století. Praha, 2010. 98 s. noty.
DLABAČOVÁ, Olga. Teoretické prameny se zaměřením na metodiku hry na cembalo: Srovnání děl autorů 17., 18.století. Praha, 2008. 55 s. noty.
Doporučená literatura:
BACH, Johann Sebastian.; MOSCA, Ludovica ed. Album para Ana Magdalena Bach. Barcelona: Editorial Boileau, 1993, 91 s. ISBN 978-84-8020-032-5.
BACH, Johann Sebastian.; MOSCA, Ludovica. ed. Invenciones y Sinfonías: Inventions and Symphonies. Barcelona: Editorial Boileau, 2008, 95 s. ISBN 978-84-8020-817-8.
BACH, Johann Sebastian.; MOSCA, Ludovica. ed. Pequeños Preludios/Fughettas. Barcelona: Editorial Boileau, 1994, 103 s. ISBN 978-84-8020-082-0.
DANDRIEU, Jean François. Principes de l’Accompagnement du clavecin. 1719.
LAMBERT, Monsieur de Saint; FRANKOVÁ, Jana Pravidla hry na cembalo. Brno: vlastní náklad Jana Franková, 2010.
QUANTZ, Johann Joachim. Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 9788070581872.
MOZART, Leopold. Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vícekapelníka.
Důkladná škola na housle se čtyřmi mědirytinami a jednou tabulkou: Leopolds Mozart
hochfurstl. Salzburgischen Vice Capellmeisters grundliche Violinschule mit vier
Kupfertafeln und Einer Tabelle. 1. vydání. Praha: Klassic, 2000. 216 s. ISBN 80-902689-
1-9 il., noty.
TILNEY, Collin. The Art of the Unmeasured Prelude for harpsichord: France 1660-1720. Schott& Co Ltd. London, 1991. ISBN 0-946535-15-9.
TÜRK, Daniel Gottlob. Klavierschule oder Anweisung zum Klavierspielen für Lehrer und
Lernende. Faksimile-Reprint der 1. Ausgabe 1789. Kassel: Bärenreiter, 1997. 408 s.
ISBN 3-7618-1381-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě splněné docházky a přednesení referátu o rozsahu 2 NS.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje