Generálbas 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104GNB1 | Z | 2 | 1ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student rozumí principům generálbasu, dokáže rozpoznat základní akordy a je schopen správně realizovat jednoduchý bas.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu je osvojit si správné provozování generálbasu na klávesové nástroje v souladu s dobovými a regionálními odlišnostmi, a to od jeho počátků až do konce 18. století. Nedílnou součástí předmětu je získání teoretických znalostí vývoje provozování generálbasu studiem dobových pramenů (zejména traktátů bassa continua, ale také skladby, vypsaných realizací generálbasu a doprovodů, transkripcí).
Tematické okruhy:
- úvod k provozování generálbasu: pravidla vedení hlasů, která jsou společná pro každé historické provozování (zakázané a povolené paralelismy, příprava a rozvod disonancí, atd.)
- výuka realizace čtyřhlasu podle francouzského a německého modelu první poloviny 18. století, která staví na společných rysech a zároveň poukazuje na jednotlivé odchylky
- sémiologie generálbasu (18. století) a srovnání s číslováním v moderní harmonii
- úvod do scholastického barokního kontrapunktu
- cvičení vypsané realizace za cílem správného vedení hlasů.
- úvod k číslování neočíslovaného basu: bachovské chorály
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
CHRISTENSEN, Jesper Bøje. Základy generálbasové hry v 18. století : učebnice dle historických pramenů. 2. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. 154 s. ISBN 978-80-7460-063-0.
Příklad repertoáru:
DANDRIEU, Jean-François. Principes de l'Accompagnement du Clavecin, Paris, 1719.
HÄNDEL, Georg Friedrich. Lessons for Princess Anne.
TELEMANN, Georg Philipp. Singe-, Spiel- und Generalbass-Übungen. Leipzig, 1983.
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti během hodin (docházka minimálně 90 %) a malé interní přehrávky předem určených skladeb.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje