Hra na varhany 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104HNV6 | Z | 11 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Dle individuální situace studenta se vyřešily specifické problémy varhanní hry na stupni odpovídajícím schopnostem studenta:
- optimální způsob nácviku skladeb vzhledem k potřebám konkrétního nástroje
- volba tempa a pulzace konkrétních skladeb vzhledem k varhanám, na kterých jsou interpretovány
- technické způsoby zvládnutí mechanické traktury a jiných traktur
- způsoby artikulace v rámci různých stylů a různých nástrojů
- způsoby frázování vzhledem k daným stylům skladeb
- metrické členění skladeb, taktů a frází
- nácvik různých forem agogického ztvárnění nacvičovaných skladeb
- nácvik různých technik přednesu ve vztahu k liturgickému a koncertnímu veřejnému provádění skladeb
- trénink schopnosti zahrát nacvičené skladby veřejně, při zkouškách, na koncertech, na seminářích, a to na profesionální úrovni po stránce technické i výrazové, zároveň s individuálním uměleckým vkladem studenta
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na varhany je předmět specializovaný na všestranný rozvoj umělecké osobnosti studenta, ve kterém zásadní váhu tvoří rozvíjející se technické dovednosti studenta a zároveň jeho cílevědomá postupná snaha o vyzrávání všech složek, které osobnost umělce spoluvytvářejí a definují. Jedná se zejména o pochopení specifických zákonitostí varhanní interpretace, uchopení stylových odlišností nástrojů různých velikostí, vlastností a stylových zaměření, a to v plné jejich šíři. Dalšími atributy patřícími k výbavě vyzrálého interpreta je rozvoj jeho vkusu a širokých vědomostí a dovedností v oblastech s nástrojem a jeho ovládáním souvisejících, tj. orientace v hudební literatuře varhan, ve využití nástroje v liturgické hudbě, ve schopnosti využití improvizace v rámci hudební interpretace. Každý adept varhanního umění přichází na vysokou školu ve zcela odlišném stádiu osobnostního vývoje a technické i hudebně přednesové úrovně. Cíl předmětu nelze proto definovat odlišně pro jednotlivé semestry. Cílem je ve všech semestrech zvládnutí všech atributů umělecké varhanní hry a neustálá snaha o profesionálně komplexní zvládnutí oboru.
Tematické okruhy:
Studium skladeb J. S. Bacha a dalších barokních autorů
Studium skladeb stylového období romantismu
Studium skladeb 20. a 21. století
Studium skladeb z okruhu českých či slovenských skladatelů všech stylových období
Studium skladeb dalších stylových období, např. “předbachovských” či období klasického
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Základní varhanní literatura ke studiu:
J. S. Bach: Preludia a fugy, partity, chorální zpracování jednotlivá i ve sbírkách, Passacaglia, fantasie, triosonáty apod.
V každém semestru nastuduje student min. jedno závažné dílo J. S. Bacha. Pořadí a obtížnost děl se určuje individuálně, a to tak, aby během studia prošel student nejen co největší počet varhanních děl J. S. Bacha, ale aby zároveň vybudoval svůj repertoár tak, aby v jeho portfoliu nechyběla žádná ze základních hudebních forem, jakým se Bach věnoval.
Tato repertoárová osa se v průběhu studia doplňuje skladbami Bachových předchůdců i současníků. Ze základních oblastí lze jmenovat tyto autory: G. Frescobaldi, J. Pachelbel, G. Muffat, N. Grigny, F. Couperin, J. P. Sweelinck, S. Scheidt, D. Buxtehude aj. Dbá se na výběr hudebních forem, které se s repertoárem z tvorby Bachovy vhodně doplňují.
Z období romantismu a pozdního romantismu se v rámci studia věnují studenti C. Franckovi, A. Guilmantovi, L. Vierovi, Ch. Widorovi, M. Duprému, M. Duruflému, aj. z oblasti francouzské, F. Mendelssohnovi-Bartholdymu, F. Lisztovi, M. Regerovi, S. Kargovi-Elertovi aj. z oblasti německé.
Vhodně je doplňují i autoři čeští, např. J. Klička, F. Musil, B. A. Wiedermann. Z hudby 20. století dominují O. Messiaen a P. Eben, nicméně řada dalších autorů je také velmi frekventovaná. V zásadě není ve studijním repertoáru kladeno žádné omezení.
Hodnoticí metody a kritéria
Nacvičení repertoáru: Jedna závažná skladba J. S. Bacha nebo jiného srovnatelného autora 17. či 18. století, jedna romantická či pozdější závažná skladba, event. trio. Tento repertoár není závazný, pokud repertoár bakalářského koncertu je koncipován dramaturgicky jinak.
V předmětu Hra na varhany 6 není povinná hra před komisí, jelikož se jedná o závěrečný bakalářský ročník, kdy zkoušku supluje veřejný recitál, oponentský posudek a následně obhajoba. Proto i předepsaný repertoár může být modifikován vzhledem k programu bakalářského koncertu. Ten může být zaměřen stylově i velmi úzce, např. může být provedeno rozsáhlé dílo jednoho skladatele či dvou, popř. cyklus, event. soubor skladeb zvláštní dramaturgické hodnoty.
Další požadavky: Docházka 100% (Normou je individuální domluva s pedagogem, která umožňuje zorganizovat náhradní termíny výuky, pokud je některá hodina znemožněna např. onemocněním pedagoga nebo studenta, popř. zahraniční cestou nebo jiným zaneprázdněním. Běžnou součástí vyučovacího procesu jsou hodiny na nástrojích mimo školu, např. v kostelích v Praze i jinde dle individuální domluvy).
Důraz se klade na účast studenta na koncertech, aktivní účast na kurzech a při výzkumu interpretace.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje