Dějiny a literatura nízkých smyčců 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105DLNS1 | Z | 1 | 1PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student zná historická fakta o houslařských školách a významných mistrech
- student se orientuje v problematice houslařských stylů, vývoje menzury, houslařských technologií a akustice nástrojů
- student zná fakta o užití a šíření nástrojů, houslařských sbírkách a soutěžích
- student ovládá základní adjustaci svého nástroje a je schopen jasně formulovat případné požadavky v komunikaci s houslařem.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu Dějiny a literatura nízkých smyčců 1 je zaměření na poznání dějin a vývoje houslařských škol a stylů a významných mistrů, základní problematiky stavby nízkých smyčců, vývoje a výroby smyčců, přehled materiálů, akustických poznatků a sociálních aspektů houslařské profese. Dále zahrnuje užití nástrojů, jejich šíření, houslařské sbírky a soutěže.
Tematické okruhy:
- historický vývoj houslařských škol a stylů, dualizmus předalpského a zaalpského houslařství, postupný příklon k italským stavebním zásadám, významní představitelé do konce 20. století
- historický vývoj oprav a restaurátorství od konce 18. století do současnosti, základní terminologie
- souvislosti mezi violoncellem a gambou, gambová literatura v repertoáru violoncellisty
- violoncello picollo, vícestrunná violoncella, bariton, arpéggion
- vývoj v oblasti menzury a formátů nástrojů – violoncella renesanční, barokní, etapy debarokizace, typy barokních smyčců a vývoj, vedoucí k současným smyčcům
- historický vývoj techniky hry od baroka do konce 19. století
- čeští violoncellisté a kontrabasisté – interpreti a pedagogové, historie institucionálního vzdělávání violoncellistů a kontrabasistů ve světě a v Čechách
- problematika tzv. autentické interpretace, práce s urtextem, práce s prameny. Moderní stavitelství autentických nástrojů pro historickou interpretaci
- přehled literatury nízkých smyčců od baroka do konce 19. století v souvislosti s kompozičním a slohovým vývojem
- sepětí významných interpretů a špičkových nástrojů, cesty šíření italských nástrojů po Evropě
- houslařské sbírky, houslařské soutěže
- vývoj v oblasti materiálů, použitých technologií, způsoby měření akustických parametrů
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
MĚRKA, Ivan. Violoncello: dějiny, literatura, osobnosti. Ostrava: MONTANEX, 1995. 414 s. ISBN 80-85780-05-4.
Doporučená literatura:
STRADIVARI, Antonio. Volume 1. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 334 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
STRADIVARI, Antonio. Volume 2. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 331 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
STRADIVARI, Antonio. Volume 3. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 319 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
STRADIVARI, Antonio. Volume 4. 1. vyd. [Koln]: Thöne, 2010. 321 s. ISBN 978-3-00-031644-9.
HUBIČKOVÁ, Libuše, Jan ŠPIDLEN a Přemysl ŠPIDLEN. Špidlenové: čeští mistři houslaři : co nevíte o houslích. Praha: Rodina Špidlenů, 2003. ISBN 80-239-1978-4.
JALOVEC, Karel. Italští houslaři: Italian Violin-Makers. Praha: Orbis, 1952.
JALOVEC, Karel. Encyclopedia of VIOLIN-MAKERS. Paul Hamlyn, London, 1968.
PILAŘ, Vladimír a František ŠRÁMEK. Umění houslařů. 2., upr. vyd. Praha: Panton, 1989.
RÖDIG, Hans. Geigenbau in neuer Sicht. Frankfurt am Main 1962.
SKOKAN, František. Svět houslí. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965.
URIE, Bedřich. Čeští violoncellisté (XVIII.- XX. století). 1. vyd. Praha: Práce, 1946.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, studenti jsou hodnoceni na základě aktivního přístupu a znalostí probírané látky.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje