Hra na harfu 10
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HARF0 | Z | 12 | 2CT | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.
Student do hloubky rozumí roli hudebníka v současné společnosti, zkoumá, zabývá se a přemýšlí nad specifickými relevantními profesními pracovními prostředími a kontexty.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.
Student veřejně prezentuje vysoce kvalitní umělecký výkon v roli sólového hráče.
Student provádí na vysoké úrovni kritickou sebereflexi ve vztahu k vlastnímu stylu učení, dovednostem a strategiím.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V závěrečném semestru je rekapitulováno celé předchozí studium, během něhož se student stal suverénním a osobitým výkonným umělcem, který si je vědom svých předností i nedostatků. Student je veden k tomu, aby dokázal z pozice pedagoga sebejistě pojmenovat všechny atributy hry na harfu (principy správné prstové techniky, tónové kultury ad.) a analyzovat je, aby dokázal vysvětlit a samostatně řešit možné kombinace problémů, které se mohou v interpretační praxi vyskytnout. Je veden k pochopení psychologických aspektů vystupování sólisty interpreta. Získává další znalosti v oblasti interpretace nejen tradičních, ale i moderních či netradičních technik a forem. Vrcholí příprava absolventského koncertu a diplomové práce.
Tematické okruhy:
- Rekapitulace celého studia
- Subjektivní definice vlastních předností i nedostatků
- Vysvětlení atributů hry na harfu z pozice pedagoga
- Komplexní příprava na absolventský koncert
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Absolventský koncert by měl být složen ze skladeb různého stylového období – baroko, klasicismus, romantismus, impresionismus a soudobá hudba nebo se záměrem na určité téma (tance, fantasie, sonáty atd.) Program může obsahovat maximálně 2 krátké komorních skladby v celkové minutáži 15 minut, kde harfa nemá výhradně funkci jen doprovodného nástroje.
Příklad repertoáru:
Díla pro sólovou harfu:
BERIO, Luciano. Sequenza
GODEFROID, Felix. Benátský karneval
POSSE, Wilhelm. Benátský karneval
CHOPIN, Fryderyk. Fanasie-Impromptu
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Roční doby
BACH, Johann Sebastian. Partita, Suity
Sonáty:
SCARLATTI, Domenico. Sonáty (výběr pomalá a rychlá)
MOZART, Wolfgang Amadeus. Klavírní sonáty
RENIÉ, Henriette. Ballade Fantastique
Koncerty:
KRUMPHOLZ, Jan Křtitel. Koncert č. 4
RODRIGO, Joaquín. Concerto Serenata pro harfu 2. - 3. věta
ZABEL, Albert. Koncert pro harfu 2. - 3. věta
RENIÉ, Henriette. Koncert pro harfu 2. - 3. věta
PARISH-ALVARS, Elias. Koncert pro harfu 2. - 3. věta
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Požadavky pro udělení zápočtu: aktivní účast v hodinách, účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb, docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje