Hra na violoncello 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HNV1 | Z | 9 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek.
- student získává dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem.
- student disponuje interpretační a technickou zdatností a je připraven ke kvalitnímu veřejnému výkonu vybraných barokních a klasicistních koncertů.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na violoncello je klíčovým studijním předmětem specializace Violoncello v rámci studijního programu Strunné nástroje. Hra na violoncello 1 má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče v orchestru. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studenta po stránce umělecké i technické. Student se seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a zároveň získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových a žánrových okruhů.
Cílem předmětu v prvním semestru je uvědomění si rozdílu studijního pohledu na práci vysokoškolskou, v detailech i výsledcích sice logicky navazujících na předchozí práci středoškolskou, přesto hlouběji profesionální a opravit nedostatky (pokud student s nějakými do studia přichází).
Dalším cílem studia je zvládnutí formy a konstrukce klasického koncertu. Ve violoncellové literatuře jsou to především koncerty Josefa Haydna. Intonační stránka klasiky přelomu 18./19. století má svá jasná specifika. Naučit se cítit alikvoty souznějících akordů v průběhu jejich postupného spojování je záležitostí soustavného nácviku, který se finálně daří teprve ve spojení se zkušenějším poradcem, v tomto případě pedagogem.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla
- práce na zvládnutí virtuózní techniky
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta, v prvním semestru s cílem nácviku klasicistní problematiky.
Stupnice s akordickými řadami, a především terciovými postupy v souladu s tóninami klasického koncertu. FITZENHAGEN, Friedrich. Technické studie op. 28
Etudy:
DOTZAUER, Friedrich: č. 81 (akordy)
DUPORT, Jean Luis: Etuda č. 6 (palcová poloha), 14 (tercie-oktávy)
LEE, Sebastian: op. 31, č. 21 (akordy), č. 40 (oktávy)
BACH, Johann Sebastian: Preludium, Sarabande a Courante ze suity č. 1 G dur
BOCCHERINI, Luigi: Sonáta č. 2 G dur, Largo, Allegro Alla Militare
HAYDN, Joseph: Koncert C dur Hob. VIIb. 1. věta Moderato a 2. věta Adagio
POPPER, David: Tarantella op. 33, Uherská rapsodie op. 68
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, absolvování zápočtové zkoušky za zimní semestr před pedagogy katedry - 1 stupnice, 2 etudy, 2 části ze Suit pro violoncello sólo J. S. Bacha.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje