Hra na violoncello 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HNV2 | ZK | 9 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku, nácvik specifických hracích návyků a zkoušek.
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student je vybaven technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení relativně méně náročného a rozsáhlého hudebního repertoáru v porovnání s vyššími ročníky.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na violoncello je klíčovým studijním předmětem specializace Violoncello v rámci studijního programu Strunné nástroje. Hra na violoncello 2 je zaměřena na další rozvoj technické stránky, tónové kultury, intonace a interpretačních specifik daných hudebních slohů tak, aby studenti obstáli v mezinárodní konkurenci na poli sólistickém, komorním i orchestrálním.
Cílem předmětu Hra na violoncello 2 je napravovat dílčí technické nedostatky a pokračování v procesu postupného rozvíjení individuálního hudebního projevu studenta s důrazem na jeho vlastní uměleckou tvořivost. Neustálá kontrola vytyčeného cíle – nácvik intonační preciznosti specifické pro klasicistní interpretaci.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání a pokračování v kontrole klasicistní pregnance
- rozvíjení smyslu pro hudební kontrast, první setkání s literaturou soudobé hudby, rozdílné techniky pro efektní používání barevných překvapení. Dva světy – barokní a moderní.
- vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla, v tomto směru tedy pozornost na pravidelnost tlaku na smyčec, rychlost tahu a efektivně zvolené místo dotyku žíní na struně
- práce na zvládnutí virtuózní techniky
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti, talent každého studenta a jeho úroveň, kterou pak představí u postupové zkoušky před komisí.
Stupnice jako metoda rozvoje technických schopností. V terciích a sextách klademe důraz na intonaci, ale také na kvalitu tónu v jednotlivých polohách struny. Skákavé smyky jsou výbornou metodou pro kontrolu výšky odskoku v různých částech struny. Vodítkem je opět škola Fitzenhagenova.
Sólová literatura:
BACH, Johann Sebastian: další části ze suity G dur Allemande, Menuet I a II, Gigue
FIŠER, Luboš: Sonata per violoncello solo
Sonáta s klavírem:
BRAHMS, Johannes: Sonáta e moll op. 38, Allegro non troppo, Allegretto quasi Menuetto, Allegro
HAYDN, Joseph: Koncert C dur Hob. VIIb. 3. věta Allegro molto
POPPER, David: Konc. etuda Spinnlied op. 55
SCHUMANN, Robert: Snění
VALENTINI, Giuseppe: Sonáta E dur – Grave Allegro, Tempo di Gavotta, Largo, Allegro
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v seminářích, přehrávka před pedagogy katedry – 2 etudy, 2 části ze sonáty z předklasického období, violoncellový koncert z klasického období. Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje