Hra na violoncello 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HNV6 | Z | 11 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem.
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; je schopen analyzovat technické a interpretační problémy.
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje.
- na konci semestru je student vybaven technickou zdatností a interpretační vyspělostí, která podmiňuje zvládnutí náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru a která umožňuje vstup do hudební profese nebo do navazujícího magisterského studia.
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, individuální nástrojové schopnosti jednotlivých studentů jsou však často rozdílné.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na violoncello je klíčovým studijním předmětem specializace Violoncello v rámci studijního programu Strunné nástroje. V šestém semestru se student dopracovává technické suverenity a vlastního, originálního, přesvědčivého uměleckého přednesu. Student má zafixovanou širokou škálu různých interpretačních přístupů a nástrojových technik, přičemž nadále rozvíjí znalosti a zkušenosti ze specializovaných hudebních oblastí jako např. historicky poučené interpretace staré hudby. Zdokonalovány jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby. Skutečně náročný repertoár student předvede před oponenty na bakalářském koncertě.
Tematické okruhy:
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- orientace v různých stylových obdobích
- rozvoj virtuózní techniky s ohledem na její adekvátní použití v konkrétních skladbách, rozvržení nejvyšší technické náročnosti dle fyzických schopností jednotlivých hráčů
- příprava a provedení bakalářského koncertu
- příprava bakalářské písemné práce
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Etudy:
GRUTZMACHER, Friedrich: č. 16
PIATTI, Alfredo: Op.25 Capriccio Nr. 9, 10 a 12
POPPER, David: Op. 73 č. 17 a 22
Sólový repertoár:
BACH, Johann Sebastian: Suita č. 4 Es dur Preludium, Sarabande a Gigue
LIGETI, Gyorgi: Sonáta pro violoncello sólo
Skladby s klavírem:
BEETHOVEN, Ludwig van: Sonáta č.4 C dur op. 102 – Andante, Allegro vivace, Adagio, Allegro vivace
BRAHMS, Johannes: Sonáta op. 99 F dur – Allegro vivace, Adagio affettuoso, Allegro passionato a Allegro molto
MARTINŮ, Bohuslav: Sonáta č. 3 – Poco andante, Moderato-Andante-Allegro ma non troppo
PROKOFJEV, Sergej: Sonáta op. 119 – Andante grave, Moderato, Allegro ma non troppo
Koncerty s orchestrem:
DVOŘÁK, Antonín: Koncert h moll op.104 Adagio ma non troppo, Finale allegro moderato
MARTINŮ, Bohuslav: Koncert č.1 Allegro poco moderato, Andante moderato, Allegro
Přednesové skladby:
BEETHOVEN, Ludwig van: Variace Es dur na árii z Mozartovy opery Kouzelná flétna
BRUCH, Max: Kol Nidrei
EBEN, Petr: Elegie a Toccata
JANÁČEK, Leoš: Pohádka
MARAIS, Marin: Gendron: La Folia
PAGANINI, Niccolo: Variace na jedné struně Mojžíš
SUK, Josef: Balada a Serenáda op. 3
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. jako příprava povinného repertoáru ke konkurzu do magisterského studia.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, účast v Semináři strunných nástrojů v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb, provedení bakalářského koncertu. Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje