Hra na violoncello 8

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
105HNV8 ZK 10 2CT anglicky, česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.

Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.

Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.

Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.

Student vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.

Forma studia

cvičení

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Obsah kurzu

Cíl výuky:

V tomto semestru přistupuje pedagog ke studentovi jako k výrazné hudební osobnosti, která nemá zjevné problémy ve hře na nástroj. Vlastní tvůrčí činnost studenta, precizně zvládnutou prstovou techniku, kvalitní tón a intonaci posouvá stále výše se snahou dosáhnout dokonalého provedení co největšího počtu skladeb, a to především z repertoáru mezinárodních soutěží. Je akceptován příklon některých studentů k interpretaci skladeb současníků a mnohdy experimentátorů s nástroji. Předmět vychází z nejnáročnějších požadavků na studentovu přípravu. Skladby jsou voleny po technické stránce, ale i po interpretační co možná nejnáročněji. V souvislosti s volbou repertoáru je také často vybíráno zajímavé téma diplomové práce, které by erudovaně doplnilo a rozvinulo dosavadní vědomosti o daném oboru.

Tematické okruhy:

  1. Maximální rozvíjení a posílení předností studenta především v oblasti tónové kultury a vlastní muzikálnosti
  2. Hledání nových výkladů moderního kompozičního jazyka v souvislosti s moderními technikami hry na hudební nástroje
  3. Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
  4. Studium soutěžního a koncertního repertoáru
  5. Volba tématu diplomové práce

Doporučená nebo povinná literatura

Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.

Příklad repertoáru:

Stupnice v návaznosti na Ševčíka op. 3 – řadové staccato a sautillé v různých rytmech. Známé melodie (Vánoční…) v oktávách a v různých tóninách.

(ŠEVČÍK, Otakar. 40 variací op. 3, arr. Louis Feuillard)

Sonáty s klavírem:

BRAHMS, Johannes. Sonáta F dur op. 99 - Allegro vivace, Adagio affettuoso, Allegro passionato, Allegro molto

LOCATELLI, Pietro. Sonáta pro violoncello a klavír D dur

Sólový repertoár:

GABRIELLI, Domenico. 7 Ricercari – č. 1 g moll a č. 3 D dur

PIATTI, Alfredo. 12 Caprices op. 25 – č. 6 a č. 11

ABBIATE, Louis. Preludium C dur pro violoncello sólo

Koncerty:

MYSLIVEČEK, Josef. Koncert C dur

MJASKOVSKIJ, Nikolaj Jakovlevič. Koncert c moll op. 66

Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky pro udělení atestace: aktivní účast v hodinách, účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb před komisí pedagogů KSN:

2 etudy (capriccia), obtížnost odpovídá úrovni magisterského studia, virtuózní skladba přídavkového charakteru, celý koncert nebo Rokokové variace – vše zpaměti, provedení ročníkového recitálu

Další požadavky: docházka minimálně 80 %

Poznámka

není

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů