Hra na housle 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HRH5 | Z | 10 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení:
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek, individuální nástrojové schopnosti jednotlivých studentů jsou však často rozdílné
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student se uvědoměle vyrovnává s náporem stresu, nachází vlastní metodu jeho překonávání a snaží se najít individuální řešení.
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; je schopen analyzovat technické a interpretační problémy
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje
- student je vybaven technickou zdatností a interpretační vyspělostí, která podmiňuje zvládnutí náročného, rozsáhlého a stylově různorodého repertoáru a která umožňuje vstup do hudební profese nebo do navazujícího magisterského studia.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na housle je klíčovým studijním předmětem specializace Housle v rámci studijního programu Strunné nástroje. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studenta po stránce umělecké i technické. Student se seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a zároveň získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových a žánrových okruhů.
Cílem předmětu v pátém semestru je soustředění na absolventský koncert a diplomovou práci. Student se dopracovává technické suverenity a vlastního, originálního, přesvědčivého uměleckého přednesu. Zdokonalovány jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby.
Tematické okruhy:
Doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
Systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
Vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla
Práce na zvládnutí virtuózní techniky
Příprava a provedení bakalářského koncertu
Příprava bakalářské písemné práce
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Stupnice, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, nástrojová cvičení.
Etudy:
DONT, Jakob. op. 35
PAGANINI, Niccolò. Caprices op. 1
WIENIAWSKI, Henryk. Caprices op. 10, op. 18
ERNST, Heinrich Wilhelm. 6 etud
ODNŘÍČEK, František. Umělecké etudy
ad.
Díla pro sólové housle:
BACH, Johann Sebastian. Sonáty a Partity
TELEMANN, Georg Philipp. 12 Fantasií pro housle sólo
REGER, Max. Sonáty, Preludia a fugy
YSAŸE, Eugène. Sonáty pro sólové housle
Koncerty:
BACH, Johann Sebastian. Koncert a moll, Koncert E dur
MOZART, Wolfgant Amadeus. Koncert G dur, Koncert A dur, Koncert D dur
ERNST, Heinrich Wilhelm. Koncert fis moll
LALO, Edouard. Španělská symfonie
DVOŘÁK, Antonín. Koncert a moll
SIBELIUS, Jean. Koncert d moll
BRAHMS, Johannes. Koncert D dur
BEETHOVEN, Ludwig van. Koncert D dur
BRITTEN, Benjamin. Koncert op. 15
PROKOFJEV, Sergej. Koncert č. 1 a č. 2
ad.
Virtuózní skladby:
KREISLER, Fritz. Recitativ a Scherzo
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Valse – Scherzo
WIENIAWSKI, Henryk. Scherzo-tarantelle, Variace na originální téma
ŠEVČÍK, Otakar. Holka modrooká
SARASATE, Pablo de. Cikánské melodie, Introdukce a Tarantella
SAINT-SAËNS, Camille. Havanise, Indtrodukce a Rondo capriciosi
DVOŘÁK, Antonín. Mazurek e moll
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, přehrávka skladeb zvolených pro bakalářský koncert formou vystoupení na Semináři strunných nástrojů a schopnost obhájit své interpretační názory a řešení v diskuzi se spolužáky a pedagogy.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje