Hra na housle 7
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HRH7 | Z | 10 | 2CT | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V tomto předmětu je navazováno na znalosti a dovednosti, které student získal v předchozím bakalářském studiu – je vybaven velmi dobrou prstovou technikou, intonací, rytmickým cítěním, kvalitní tónovou kulturou, a hlavně se u něj projevuje velmi dobrá hudební představivost opřená nejenom o talent, ale také o znalosti. Talent je uchopen jako ojedinělý, a proto je s ním zacházeno tak, aby se v průběhu studia rozvíjel právě do své individuality. Je praktikován princip odborné konfrontace názorů studenta s názory profesorů na interpretaci. Součástí výuky je i intenzivní příprava na pódiové vystupování, psychologie pódiového výstupu a průprava hry zpaměti. Repertoár se orientuje jednak na skladby, které jsou pro koncertní činnost nezastupitelné, jednak na mezinárodní soutěže, které jsou v časovém kontextu k dispozici.
Tematické okruhy:
- Identifikace vlastního uměleckého profilu studenta, a dle toho volba jeho osobního kmenového repertoáru
- Otázka osobnosti, seberealizace, jedinečnosti a suverenity každého studenta
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Specifika účasti na konkurzech a soutěžích, studium soutěžního a koncertního repertoáru
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Stupnice, rozložené akordy, dvojhmatové stupnice, nástrojová cvičení.
Etudy:
PAGANINI, Niccolò. Caprices op. 1
WIENIAWSKI, Henryk. Caprices op. 10, op. 18
ERNST, Heinrich Wilhelm. 6 etud
ODNŘÍČEK, František. Umělecké etudy
ad.
Díla pro sólové housle:
BACH, Johann Sebastian. Sonáty a Partity
TELEMANN, Georg Philipp. 12 Fantasií pro housle sólo
REGER, Max. Sonáty, Preludia a fugy
YSAYE, Eugene. Sonáty pro sólové housle
Houslové koncerty:
BACH, Johann Sebastian. Koncert a moll, Koncert E dur
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert G dur, Koncert A dur, Koncert D dur
ERNST, Heinrich Wilhelm. Koncert fis moll
LALO, Edouard. Španělská symfonie
DVOŘÁK, Antonín. Koncert a moll
SIBELIUS, Jean. Koncert d moll
BRAHMS, Johannes. Koncert D dur
BEETHOVEN, Ludwig van. Koncert D dur
BRITTEN, Benjamin. Koncert č. 1 a č. 2
PROKOFJEV, Sergej Sergejevič. Koncert č. 1 a č. 2
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Koncert D dur, op. 35
ad.
Sonáty s klavírem: W. A. Mozart, J. S. Bach, G. F. Händel, J. Brahms
Virtuózní skladby:
KREISLER, Fritz. Recitativ a Scherzo
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Valse - Scherzo
WIENIAWSKI, Henryk. Scherzo - Tarantella, Variace na originální téma
ŠEVČÍK, Otakar. Holka modrooká
SARASATE, Pablo de. Cigánské melodie, Introdukce a Tarantella
SAINT SAËNS, Camille. Havanaise, Introdukce a Rondo capriccioso
DVOŘÁK, Antonín. Mazurek e moll, Romance f moll op. 11
RAVEL, Maurice. Tzigane
CHAUSSON, Ernest. Poème op. 25
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast na výuce, aktivní účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb před pedagogy KSN – 2 etudy, z toho jedna musí být Paganini, op.1, dvě rozdílné části ze Sonát a Partit J. S. Bacha. Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje