Hra na violu 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105VIOL8 | ZK | 10 | 2CT | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.
Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.
Student vykazuje šíři a/nebo hloubku odborných znalostí a dokládá zběhlost v řadě různých stylů a/nebo má výrazné a individuální vyjádření v jednom konkrétním stylu.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V tomto semestru přistupuje pedagog ke studentovi jako k výrazné hudební osobnosti, která nemá zjevné problémy ve hře na nástroj. Vlastní tvůrčí činnost studenta, precizně zvládnutou prstovou techniku, kvalitní tón a intonaci posouvá stále výše se snahou dosáhnout dokonalého provedení co největšího počtu skladeb, a to především z repertoáru mezinárodních soutěží. Je akceptován příklon některých studentů k interpretaci skladeb současníků a mnohdy experimentátorů s nástroji. Předmět vychází z nejnáročnějších požadavků na studentovu přípravu. Skladby jsou voleny po technické stránce, ale i po interpretační co možná nejnáročněji. V souvislosti s volbou repertoáru je také často vybíráno zajímavé téma diplomové práce, které by erudovaně doplnilo a rozvinulo dosavadní vědomosti o daném oboru.
Tematické okruhy:
- Maximální rozvíjení a posílení předností studenta především v oblasti tónové kultury a vlastní muzikálnosti
- Hledání nových výkladů moderního kompozičního jazyka v souvislosti s moderními technikami hry na hudební nástroje
- Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
- Studium soutěžního a koncertního repertoáru
- Volba tématu diplomové práce
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy: Johannes Palaschko, Nicollò Paganini, Jiří Herold, Henri Vieuxtemps
Sonáty:
BRAHMS, Johannes. Sonáty f moll a Es dur op. 120
ŠOSTAKOVIČ, Dmitrij. Sonáta op. 147
CLARKE, Rebecca. Sonáta
SCHUBERT, Franz. Sonáta a moll
VIEUXTEMPS, Henri. Sonáta
MARTINŮ, Bohuslav. Sonáta
Solo sonáty:
HINDEMITH, Paul. Sonáty op.11, č. 5 a op. 25, č. 1
YSAŸE, Eugène. Sonáta op. 28
CHAČATURJAN, Aram. Sonáta
BACH, Johann Sebastian. Sonáty a partity pro housle, Suity pro violoncello v transkripci pro violu
REGER, Max. Suity pro violu g moll, D dur a e moll op. 131
Koncerty:
HINDEMITH, Paul. Der Schwanendreher
BARTÓK, Béla. Koncert
WALTON, William. Koncert
SCHNITTKE, Alfred. Koncert
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncertantní symfonie pro housle, violu a orchestr Es dur (a další)
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu sedmého semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení atestace: aktivní účast v hodinách, účast na seminářích v roli interpreta, přehrávka před pedagogy KSN – 2 etudy, sonáta z klasického období nebo 20. stol., violový koncert z klasického období nebo 20. stol., provedení ročníkového recitálu
Další požadavky: docházka minimálně 80 %
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje