Didaktika / Vyučovatelská praxe nízkých smyčců 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105VPNS2 | ZK | 1 | 7PS+7SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student dokáže vysvětlit a definovat základy techniky hry, správného držení nástroje a těla a metodické postupy v procesu výuky hry na violoncello a kontrabas vedoucí k systematickému vývoji žáka
- student vybírá a uplatňuje metodické postupy odpovídající individuálním dispozicím žáka
- student dokáže popsat metody k dosažení správného vedení pravé ruky a postavení a práci levé ruky na hmatníku
- student dokáže specifikovat metody k dosažení synchronizace pravé a levé ruky
- student dokáže v praxi aplikovat teoretické znalosti v daném oboru
- student dokáže pojmenovat a v praxi využít základní didaktické zásady
Forma studia
přednáška, seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Cílem předmětu Didaktika / Vyučovatelská praxe nízkých smyčců 2 je seznámení studenta s principy individuálního přístupu, motivačními prvky a různými metodami k dosažení cíle používaných v procesu výuky hry na violoncello a kontrabas. Předmět, kromě teoretických znalostí a vhodných metodických postupů, seznamuje studenta s violoncellovou/kontrabasovou metodickou a přednesovou literaturou, učí jej propojovat v praxi znalosti z metodiky, pedagogiky, psychologie, dějin a literatury nástroje a prohlubuje psychologické znalosti a zkušenosti nezbytné jako základ pro vlastní pedagogickou práci.
Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, na Konzervatoři v Praze nebo na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy nebo na jiné škole. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.
Tematické okruhy:
Praktické využití nabytých teoretických znalostí v oboru pedagogiky a metodiky hry na violoncello / kontrabas.
Vyhodnocování a ověřování správnosti konkrétního metodického postupu a jeho využití ve vyučovacím procesu.
Specifika výuky hry na violoncello / kontrabas.
Faktory ovlivňující vývoj žáka.
Vyučovací postupy a cvičení.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ČERNÝ, František. Moderní škola pro kontrabas. Sešit VI-VIII. V Lipsku: Bosworth, [mezi 1906 a 1950].
DAVIDOV, Karl Jul'jevič, BERKA, František, ed. Škola pro violoncello. Praha: Supraphon, 1983.
HERTL, František. Škola hry na kontrabas. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1962.
ŠKAMPA, Mirko a Jan DOSTAL. Škola hry na violoncello pro děti. Praha: Supraphon, 1990.
Doporučená literatura:
ALEXANIAN, Diran. Theoretical and practical treatise of the Violoncello Preface by Pablo Casals. Paris: Editions Salabert, 1922.
BAZELAIRE, Paul. La technique du violoncelle. Paris: A. Leduc et cie, c1928-.
BOTTESINI, Giovanni. Method for double bass, London: Yorke Edition, 1982.
MARCINKOWSKA, Barbara. Une recontre avec Andre Navarra et sa méthode d´enseignement du violoncelle. Armiane, Versailles, 1996, ISBN 978-2910671068.
NOVOSEL, Josip. Contrabass method. Zagreb: 1984.
PETRACCHI, Franco. Simplified higher technique. York Edition, 2000.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast ve výuce, zkouška obsahující: 1/ ověření vědomostí studenta v oblasti vyučovacích postupů hry na violoncello a kontrabas a 2/ ukázku práce s modelovým žákem, demonstrující zejména schopnost upozornit na nejaktuálnější nedostatky a cestu k jejich nápravě.
Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží e-mailem od vyučujícího.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje