Hra na fagot 5
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106FAG5 | Z | 10 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb a je schopen analyzovat technické a interpretační problémy
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje
- student je vybaven technickou suverenitou a interpretační vyspělostí, díky které zvládá veřejně reprodukovat náročný, rozsáhlý a stylově různorodý repertoár.
- student je připraven ke vstupu do hudební profese, či navazujícího magisterského studia.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
V pátém semestru se veškerá práce se studentem soustředí na absolventský koncert a diplomovou práci. Na začátku semestru je vytyčen repertoár absolventského koncertu a vhodné téma diplomové práce, která je dále průběžně konzultována s vedoucím práce. Po studentovi jsou požadovány nejvyšší nároky a jsou voleny nejtěžší etudy, jak po technické, tak nátiskové stránce, například E. Bozza, M. Bitsch, P. M. Dubois, R. Ronnes. Student je technicky suverénní, disponuje vlastním, originálním a přesvědčivým uměleckým přednesem a jsou na něj kladeny nejnáročnější požadavky v oblasti intonační dokonalosti a zvukové kultury. Repertoár v tomto semestru odráží již zájem studenta a stává se jeho vizitkou. Dále fixuje škálu různých interpretačních možností, nástrojových technik a rozvíjí zkušenosti specializovaných hudebních oblastí, např. historicky poučené interpretace, moderních technik atd.
Tematické okruhy:
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- orientace v různých stylových obdobích
- rozvoj virtuózní techniky s ohledem na její adekvátní použití v konkrétních skladbách
- příprava bakalářského koncertu
- příprava bakalářské písemné práce
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
Etudy:
PIVOŇKA, Karel. Technické a rytmické etudy
MILDE, Ludvík. Technické etudy
BOZZA, Eugène. 15 etudes journaliéres pour basson
BITSCH, Marcel. Vingt etudes pour basson
DUBOIS, Pierre Max. Douze etudes pour basson
Díla pro sólový fagot:
BRAUN, J. D. Solos
BACH, Johann Sebastian. Suita no. 1 G dur BWV1007, Suita no. 3 C dur BWV1009
ARNOLD, Malcolm. Fantazie
JACOB, Gordon. Partita
KURZ, Ivan. Sólo pro pana Dulciana
ŠESTÁK, Zdeněk. 5 virtuozních invencí
BERG, Olav. Vertigo
Koncerty:
VIVALDI, Antonio. koncerty
MOZART, Wolfgang Amadeus. Koncert B dur K. 191
HUMMEL, Jan Nepomuk. Koncert F dur
DAVID, Ferdinand. Concertino B dur Op. 12
KOŽELUH, Antonín. Koncert C dur
PAUER, Jiří. Koncert pro fagot
SPISAK, Michal. Koncert pro fagot.
BERWALD, Franz. Koncertní kus op. 2
WEBER, Carl Maria von. Koncert pro fagot F dur Op. 75, Andante e Rondo ongraresse Op. 35
LOBOS, Heitor Villa. Ciranda das sete notas
REJCHA, Antonín. Téma a variace
JACOB, Gordon. Suite (fagot a smyčcový kvartet)
FRANCAIX, Jean. Divertissement (fagot a smyčcový kvintet)
PELIKÁN, Jaroslav. Concertino Variace
Sonáty:
BÖDDECKER, Philipp Friedrich. Sonata sopra La Monica (fagot, housle a basso continuo)
GALLIARD, Johann Ernst. Sonáta F dur (fagot a basso continuo)
MARCELLO, Benedetto. Sonáta e moll (fagot a basso continuo)
TELEMANN, Georg Philipp. Sonáta e moll (fagot a basso continuo), Sonáta f moll (fagot a masso continuo)
MOZART, Wolfgang Amadeus. Sonáta B dur K 292 (fagot a klavír nebo violoncello)
DŘÍZGA, Eduard. Scherzo
LUCKÝ, Štěpán. Introdukce a capriccio
PIERNÉ, Gabriel. Solo de koncert
SAINT-SAËNS. Camille. Sonáta Op. 168
DUTILLEUX, Henri. Sarabande et Cortege
BOZZA, Eugene. Recit, Sicilienne et Rondo, Fantasie
LUKÁŠ, Zdeněk. Rondo
SLUKA, Luboš. Sonáta
TEML, Jiří. Teatro piccolo
HINDEMITH, Paul. Sonáta
-nástrojová cvičení, chromatické postupy v sekundách, terciích a kvintách, minimálně 4 etudy
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast v hodinách, účast v semináři dechových nástrojů v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb, vytyčení vhodného tématu pro absolventskou diplomovou práci.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje