Hra na pozoun 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106POZO1 | Z | 9 | 2CT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek.
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem.
- student je vybaven technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení relativně méně náročného a rozsáhlého hudebního repertoáru v porovnání s vyššími ročníky.
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Hra na pozoun je hlavním studijním předmětem specializace Pozoun v rámci studijního programu Dechové nástroje. Tento předmět má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče v orchestru. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studenta po stránce umělecké i technické. Student se seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a zároveň získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových a žánrových okruhů.
Cílem předmětu v prvním semestru je napravit dílčí technické nedostatky, pokud student s nějakými do studia přichází. Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Je zahájen proces postupného rozvíjení individuálního hudebního projevu studenta s důrazem na jeho vlastní uměleckou tvořivost.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě
- vystižení obsahu a smyslu interpretovaného díla
- práce na zvládnutí virtuózní techniky
Doporučená nebo povinná literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Příklad repertoáru:
stupnice, rozložené akordy, nátisková cvičení: E. Remington, C. Gordon, C. Caruso
Etudy:
UŠÁK, Jaroslav. 25 virtuozních etud
SENON, Gilles. 25 rytmicko-technických etud
BORDONI, Massimiliano. 24 Legato studies
EDWARDS, Brad. Lip slurs technique
PEDERSON, Tommy. Advanced studies for trombone
Díla pro sólo trombon:
BERNSTEIN, Leonard. Elegy for Mippy II
BULIS, Jiří. Soukromé poselství
MICHEL, Jean-Frqnçois. Hommage à Tinguely
HIDAS, Frigyes. Fantasia per trombone
RIEDLBAUCH, Václav. Svlékání hada z kůže
Díla pro trombon s doprovodem klavíru:
SULEK, Stjepan. Sonata
HINDEMITH, Paul. Sonata
MONACO, Richard. Sonata
MORTIMER, Jean Glenesk. Koncert č. 1 a 2
JORGENSEN, Axel. Romance
JONGEN, Joseph. Aria et Polonaise
GAILLARD, Johann Ernst. Sonáta
WEBER, Carl Maria. Romance apassionata
BOZZA, Eugène. Ballade
DAVID, Ferdinand. Concertino
Sonáty:
Vivaldi, Händel, Marcello.
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky pro udělení zápočtu: aktivní účast během cvičení, přehrávka předem zadaných skladeb.
Další požadavky: docházka minimálně 90 %.
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje