Dějiny taneční hudby 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DHT2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět rozvíjí poznatky z dějin hudby, zabývá se specifiky taneční hudby, její povahy a historického vývoje v evropském kontextu.
Forma studia
výklad, poslech hudebních nahrávek, studium notových a kinetografických zápisů
Předpoklady a další požadavky
Předmět předpokládá absolvování předmětů Dějiny a teorie hudby a Rozbor partitur, nutná je schopnost číst v partituře, výhodou je hudební vzdělání a praktická hudební zkušenost. Náplň navazuje na Dějiny taneční hudby 1.
Obsah kurzu
Výklad navazuje na látku probranou v prvním semestru, pokračuje v chronologickém zpracování vývoje evropské hudby, s důrazem na interakce mezi hudbou lidovou, užitkovou hudbou, koncertní tvorbou a baletní hudbou.
Výklad začíná obdobím 18. století, v němž se zvláštní pozornost věnuje vývoji tanečních forem menuetu, contredanse a allemande, vzniku formy valčíku a jemu příbuzným formám, jejich modifikacím v oblasti lidové hudby, hudby k tanci a divadlení taneční hudby. Z osobností je zvláštní pozornost věnována osobnosti W. A. Mozarta, A. Campry, J. P. Rameaua, L. van Beethovena, skladatelům ballet d´action a tvůrcům baletní hudby konce 18. století (R. Kreutzer, A. Jírovec aj.).
V období 19. století se výklad věnuje zejména fenoménům sborníků užitkové taneční hudby, baletní hudby spojené s romantickým baletem (Ch. A. Adam, J. Schneitzhoeffer, L. Delibes, P. I. Čajkovskij), baletní hudebě v operách a její koncepci (Auber, Meyerbeer, Wagner aj.); pozornost je také věnována záznamům hudby lidových tanců, speciálně v českém prostředí.
Významné období počátku 20. století je reflektováno detailně na tvorbě hlavních osobností (I. Stravinskij. S. Prokofjev, M. Ravel, C. Debussy, M. de Falla, skladatelé Šestky, B. Martinů, E. Schulhoff), dále je sledován vývoj moderních tanečních forem ovlivněných jazzovou kulturou, formování hnutí early music a early dances.
V období po 2. světové válce jsou vybrány příklady konkrétních interakcí tance a hudby (spolupráce M. Cunningham a J. Cage, skladatelé konkrétní hudby a M. Béjart apod.), vývoj užitkové taneční hudby.
Doporučená nebo povinná literatura
Kemp, Peter: The Strauss Family: Portrait of a Musical Dynasty, Kent 1985.
Mailer, Franz: Joseph Strauss: Genie wider Willen, Wien 1977.
Lederman, Minna ed.: Stravinsky in the Theatre, New York 1949.
Stravinsky, Igor: Stravinsky: Autobiography, New York 1936.
Stravinsky, Igor; Craft, Robert: Conversations with Igor Stravinsky, Garden City, N.Y. 1959.
Warrack, John: Tchaikovsky Ballet Music, London 1979.
Cage, John: Silence, Middletown, Conn. 1961.
Guest, Ivor: Two Coppélias, London 1970.
Studwell, William E.: Adolphe Adam and Léo Delibes: A Guide to Research, New York 1987.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
vypracování písemného úkolu
ústní zkoušky
Během semestru se vyžaduje četba zadané literatury, samostatný poslech hudebních nahrávek. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá z 50% z hodnocení písmného úkolu (eseje) a z 50% z hodnocení ústní zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast při přednáškách, samostatné studium, vypracování písemného úkolu, složení ústní zkoušky.
Poznámka
NEjsou
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven