Didaktika a metodika KT 9
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMKT9 | Z | 3 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student rozvíjí praktickou i teoretickou znalost metodiky klasického tance základní, střední a středně pokročilé etapy výuky (1. - 8. ročník). Budoucí taneční pedagog začíná pracovat v rámci technicky nejnáročnější etapy výuky, pomalu se začíná připravovat na výuku profesionálních tanečních umělců v oboru klasického tance. Je schopen vést samostatně hodinu klasického tance v rámci pokročilé etapy výuky.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Cíl výuky:
Předmět nabízí systematický rozvoj všech doposud probíraných prvků na základě systému A. J. Vaganovové, zvláštní důraz je kladen na práci s dynamikou a energií pohybu, práce s napětím a uvolněním. Pohyb v klasickém tanci učí vnímat hlouběji než pouze jako techniku na základě určité formy.
Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci osnov 7. a 8. ročníku, které jsou již velmi technicky náročné a následně směřují k výuce v profesionálních tanečních souborech.
Hudební doprovod je velmi rozmanitý a tempo některých kombinací je již velmi rychlé.
Smyslem procvičování a analyzování jednotlivých prvků, včetně vedení celé lekce, je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Důraz je kladen na individuální přístup ke každému studentovi.
Tematické okruhy:
Využití „Franklinovy metody“ a Taneční medicíny.
Rozbor, analýza a nácvik nových prvků a´la barre a au milieu v rámci osnov 7. a 8. ročníku osmileté taneční výuky.
Analýza pedagogické prezentace a vzájemná zpětná vazba, jak od pedagoga, tak od studentů.
- rozbor a analýza nových prvků a´la barre a au milieu (orientační seznam):
a´ la barre:
- cvičení a´ la barre již neobsahují zcela nové prvky k podrobnému rozboru, kombinace předpokládají perfektní zvládnutí celé škály prvků a výrazně zvyšují svoji obtížnost
au milieu:
- všechny druhy grand fouetté, všechny druhy grand pirouettes a tours z různých preparací a v různých vazbách, všechny druhy renversé
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
Doporučená literatura:
GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006.
WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.
GASTON, Marilyn: Ballet Pedagogy, Create Space Independent Publishing Platform, 2017.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě praktické a teoretické znalosti prvků à la barre a au milieu v rámci osnov
- a 8. ročníku osmileté taneční výuky a jejich metodického rozboru.
Další požadavky:
-tvorba portfolia, plnění dílčích úkolů - reflexe, recenze, reporty
-docházka 80 %, aktivita ve výuce
-hospitace - studenti minimálně jedenkrát za semestr navštíví trénink KT v profesionálním taneční souboru (divadlo, company atd.) dále navštíví některou z profesionálních tanečních škol – konzervatoří, shlédnou pomocí YouTube tréninky KT světových profesionálních tanečních souborů
- studium literatury, vyhledávání zdrojů na YouTube, prezentace vlastní pedagogické praxe
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje