Dějiny umění pro taneční obory 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DUT1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Studenti předmětu získají přehled a znalosti z látky dějin českých a světových dějin umění, které rozšíří jejich dosavadní vědomosti z dějin studovaných uměleckých druhů a prohloubí porozumění umění v širších kulturních, společenských a politických souvislostech. Dvousemestrální přednáškový cyklus poskytuje základní přehled o dějinách umění a kultury od antiky až do počátku baroka a posluchače seznamuje se základy oboru dějiny umění v kulturních, společenských, politických souvislostech a s jeho podílem na utváření evropské vzdělanosti ve vztahu k ostatním humanitním disciplínám (estetika, filozofie, psychologie, sociologie, historie ad.).
Forma studia
Přednáška s využitím audiovizuální techniky
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
V úvodní přednášce jsou studenti seznámeni se základy oboru dějiny umění a jeho vztahem k dalším humanitním disciplínám. Na modelových příkladech jsou představeny základní metodologické přístupy k interpretaci uměleckých děl, které se v současné době nejvíce využívají (ikonografie, typy formálních rozborů, Panofského metoda ad.). Protože důležitou součástí oboru je jeho členité institucionální zázemí, je představena činnost muzeí a galerií včetně historie sběratelství, památkové péče a techniky konzervování a restaurování uměleckých děl. Na příkladu činnosti Ústavu dějin umění při Akademii věd ČR je demonstrována výzkumná a publikační činnost vědecké a současně také pedagogické instituce a prezentován současný systém grantové podpory projektů výzkumu umění a problematika vydávání knižních publikací o umění. V této části jsou studentům představeny největší současné osobnosti dějin umění, tematicky zaměřené týmové projekty a jejich publikační výsledky.
Přednášky zimního semestru zaměřené na iniciační vývoj evropského umění v antických kulturách až do počátku středověkého umění sledují vznik umění zejména ve třech antických klíčových civilizacích: egyptské, řecké a římské. Ve všech třech oblastech je vývoj výtvarného umění intepretován v souvislosti s odlišným vývojem náboženství a filozofického myšlení, které ovlivnily konvenci a způsoby výtvarného znázorňování v těchto antických kulturách. Antika jako součást základu byzatského umění tvoří hlavní téma navazující přednášky po antických kulturách. Vliv raného křesťanství na proměnu tematiky výtvarného umění a nových způsobů a konvencí znázorňování je sledován v přednáškách o počátcích křesťanské ikonografie a jejím průniku do raně kresťanského umění. Tento blok přednášek je doplněn o specializované přednášky odborníků na egyptskou, řeckou, římskou a byzantskou kulturu a umění, kteří hlavní tematiku doplní podrobnějšími výklady např. k vývoji egyptské architektury, charakteru egyptského náboženství, vlivu antických mystérií na vznik některých uměleckých druhů, vzniku ideje uměleckého mecenáštví apod.
- Úvod do dějin umění a kultury
- Egyptské umění a kultura
- Umění antických kultur: Řecké umění a kultura
- Umění antických kultur: Římské umění a kultura
- Byzantské umění
- Křesťanská ikonografie
- Raně křesťanské umění
8.-12. přednášky oborových specialistů na dílčí témata
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura zimní semestr:
Gombrich, E. H.: Příběh umění (s. 15-113, 125-136). Praha 1992 (nebo další vydání: 1997, 2001).
Pijoan, J. a kol.: Dějiny umění I.-X. (I. - s. 45-162, II. - s. 7-325, III. S. 7-154). Praha 1977-84 (nebo další vydání: 1982-1985; 1987-1991)
Doporučená literatura k tématům zimního semestru:
Baines, J. - Málek, J.: Svět starého Egypta. Praha 1996.
Benešovská, H.: Poklady egyptského umění. Předdynastická a archaická doba. Praha 2008.
Blažíček, O. J., Kropáček, J.: Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha 1991.
Boardman, J.: Řecké umění. Praha 1975.
Bouzek, J.: Dějiny předoasijského a egejského umění. Praha 1982.
Bouzek, J. - Ondřejová, I.: Periklovo Řecko. Praha 1989.
Burian, J.: Řím - světla a stíny antického velkoměsta. Praha 1970.
Burian, J. - Oliva, P.: Civilizace starověkého Středomoří. Praha 1984.
Canfora, L.: Dějiny řecké literatury. Praha 2001.
Conte, G. B.: Dějiny římské literatury. Praha 2003.
Cornell, T. - Matthews, J.: Svět starého Říma. Praha 1995.
Češka, J.: Zánik antického světa. Praha 2000.
Dahlheim, W.: U kolébky Evropy. Odkaz antického Říma. Praha 2006.
Dostálová, R.: Byzantská vzdělanost. Praha 1990.
Eck, W.: Augustus a jeho doba. Praha 2004.
Frel, J.: Řecké vázy. Praha 1956.
Frel, J.: Feidias: Praha 1966.
Hall, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991.
Hošek, R.: Země bohů a lidí. Pohledy do řeckého dávnověku. Praha 1972.
Hošek, R. - Marek, V.: Řím Marka Aurelia. Praha 1990.
Hošek, R. - Dostálová, R.: Antická mystéria. Praha 1997.
Levi, Peter: Svět starého Řecka. Praha 1995.
Lurker, M.: Slovník biblických obrazů a symbolů. Praha 1999.
Lassus, J.: Raně křesťanské a byzantské umění. Praha 1971.
Markschies, Ch.: Mezi dvěma světy. Dějiny antického křesťanství. Praha 2005.
Mireaux, É.: Život v homérské době. Praha 1980.
Mohr, G. H.: Lexikon symbolů. Obrazy a znaky křesťanského umění. Praha 1999.
Oliva, P.: Kolébka demokracie. Dějiny a kultura klasického Řecka. Praha 2000.
Oliva, P.: Svět helénismu. Praha 2001.
Olivová, V.: Sport a hry ve starověkém světě. Praha1988.
Panofsky, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha 1981.
Royt, J. - Šedinová, H.: Slovník symbolů. Kosmos, příroda a člověk v křesťanské ikonografii. Praha 1998.
Royt, J.: Slovník biblické ikonografie, Praha 2006.
Strong, D. E.: Antické umění, Praha 1970.
Studený, J.: Křesťanské symboly. Olomouc 1992.
Svoboda, L. a kol.: Encyklopedie antiky. Praha1974.
Vernant, J.-P.: Řecký člověk a jeho svět. Praha 2005.
Vidman, L.: Od Olympu k Panteonu. Antické náboženství a morálka. Praha 1997.
Hodnoticí metody a kritéria
V zimním semestru je předmět Dějiny umění a kultury 1 zakončen zápočtem. Zápočet bude udělen po splnění nejméně 60 % z celkového bodového hodnocení. 20 % bodů student získá za více jak 50 % účast na uskutečněných přednáškách. Z vyhodnocení znalostí z odpřednášené látky a povinné literatury formou písemné zjišťovací zkoušky, která prověří znalost konkrétních uměleckých děl, jejich autorství, zvládnutí oborové odborné terminologie, orientaci v dataci a slohovém zařazování autorů a jejich děl včetně celkových kulturních, společenských a politických souvislostí, musí student, který nebude mít dostatečnou účast na přednáškách, získat nejméně 60 % bodů. Student, který získá 20 % bodů za docházku na přednášky, potřebuje k získání zápočtu obdržet ze zápočtového testu nejméně 40 % bodů.
Termíny písemné zjišťovací zkoušky pro udělení zápočtu:
- termín - 17. 12. 2015, 10:20 v uč. č. 2017
- termín - 14. 1. 2016, 10: 00 v uč. č. 2017.
Studenti se na termín povinně zapisují elektronicky prostřednictvím systému KOS. Pokud se student nedostaví na zapsaný termín, je klasifikován hodnocením neprospěl.
Pro studenty, kteří se nedostaví k zápočtu v zapsaném termínu (pouze ze závažných důvodů, zejm. nemoc, která musí být doložena lékařským potvrzením) nebo nedosáhnou potřebný počet bodů k udělení zápočtu, bude vypsán jeden náhradní termín v druhé polovině ledna 2016.
Poznámka
ZS 2014/2015
Anotace předmětu pro ZS 2014 a způsob zakončení předmětu zápočtem
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D.
Témata přednášek:
9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na
přelomu 19. a 20. století
16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij
23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman
30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass
Sylabus přednášek:
I.
9.10. Subjektivní deformace světa v hudebním a výtvarném expresionismu na přelomu 19. a 20. století
BLOK I Deformace a spontánnost jako dvě podoby subjektivního prožitku světa
BLOK II Dekadence a expresionismus jako polarita subjektivní deformace světa na přelomu 19. a 20. století
Edvard Munch a pocit tísně (Vídeň 2009 - 2010)
Utrpení světa a vykoupení - názorová základna dekadence a symbolismu
Deformace a spontánnost jako dvě varianty vyjádření emocí
Deformace jako klíčový znak figurativního a tonálního expresionismu
Uvolňování výrazových prostředků jako cesta k abstrakci a atonalitě
II.
16.10. Muzikální fáze malířství. Kandinskij - Schönberg, Kupka - Janáček, Stravinskij
Spory a nejistoty kolem Kupkova vztahu k hudbě
Problémy a nejistoty v interpretaci Kupkovy koncepce abstrakce
Názorová polarita na vztah Kupkových obrazů a hudby
Muzikální fáze malířství jako dobový kontext
Gauguin jako prorok a průkopník muzikální fáze malířství
Gauguinovi dědicové
Dovršení procesu v abstraktním expresionismu V. Kandinského
Druhý proud muzikální fáze malířství
Proměna výtvarného myšlení pod vlivem hudebního myšlení
Odlišnost hudebního principu Kandinského a Kupkovy abstrakce
Organický princip řádu a jeho korekce u Kandinského
Variace jako hudební princip Kupkovy abstrakce
III.
23.10. John Cage a neodada. Cage - Rauschenberg - Arman
Ready-mades v tvorbě R.Rauschenberga aj.Cagea
Rauschenbergova spolupráce s Cageem
Kombinované obrazy a „kombinovaná hudba“
Neodada nebo pop-art? (Rauschenberg)
Neodada nebo music for tape? (Cage)
Cage a Rauschenberg jako průkopníci umění akce (počátky happeningu)
IV.
30.10. Minimální konfrontace. LeWitt - Morris - Reinhardt - Reich - Riley - Glass
Role minimalismu v emancipaci amerického umění po 2.světové válce
Srovnání evropského op-artu a neokonstruktivismu s americkým minimal artem
Srovnání Vasarely a Reinhardt
Srovnání evropských a amerických minimalistických tendencí v hudbě
Srovnání Górecki a Reich
Vztah identity a kontrastu jako klíčový rozdíl mezi evropským a americkým racionálním proudem po 2.světové válce
Osobnosti amerického minimal artu a minimal music
Ad Reinhardt a LaMonte Young
Carl André a LaMonte Young
Sol LeWitt a Steve Reich
Robert Morris a Terry Riley
Robert Morris a Philip Glass
Hlavní tematický blok přednášek Doc. Jaroslava Bláhy bude v dalších termínech doplněn o přednášky dalších odborníků z Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR.
Povinná literatura:
Bláha, Jaroslav: Výtvarné umění a hudba: Tvar, prostor a čas I/2. Praha: Togga, 2013, ISBN 978-80-7476-019-8
Hodnocení zimního semestru:
Přednášky zimního semestru posluchači ukončují zápočtem, který proběhne formou písemného zápočtového testu z otázek, které budou pokládány z látky, která bude odpřednášena na přednáškách a z povinné literatury.
Termíny konání písemného zápočtového testu:
čtvrtek 11. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017
čtvrtek 18. 12. 2014 od 10:30 v uč. č. 2017
čtvrtek 15. 1. 2015 od 9:00 v uč. č. 2017
Rozvrh na zimní semestr 2021/2022:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:45–12:15 | Dorota GREMLICOVÁ | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2021/2022:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - moderní tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - lidový tanec (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)