Basics of Dance Aesthetics 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107EBDA2 | ZK | 2 | 1ST | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- schopnost samostatně rozvíjet svoje kreativní myšlení
- ovládání schopnosti rozvíjet své komunikační, interakční, pedagogické a tvůrčí kompetence
- umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr díla po stránce koncepční
- dovednost pracovat se základní a rozšiřující literaturou
- dokázat svou práci veřejně prezentovat
- mít schopnosti, potřebné k dokumentaci vlastní tvůrčí práce a dovést vytvořit a archivovat materiály pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Obsah kurzu
Předmět obsahuje problematiku obecné estetiky aplikované do speciální taneční estetiky, kterou dále navazujícím způsobem rozvádí v dalších tematických okruzích. Studenti rozvíjejí další estetické kategorie a pojmy týkající se pohybu a těla (v tanci). Zaměřují se na interpretaci konkrétních příkladů v tanečním umění za využití základních všeobecných filozofických znalostí.
Výuka je založena na schopnosti výstavby myšlení a chápaní pojmů, které jsou vedeny formou odborné disputace. Tento typ interaktivní přednášky a rozpravy vede studenta k sebereflexi a napomáhá k efektivitě řešení zadaných úkolů. Odborné vedení zajišťuje kvalitu chápání problematiky estetiky a osvojení si odborného diskurzu, v němž student využívá nabytých znalostí a dovedností oboru a prokazuje schopnost aplikovat je osobitým způsobem.
Cílem studia je rozvíjení znalostí o dalších estetických jevech, vztazích, pozorování, poznávání a schopnosti verbalizovat duchovní rovinu přemýšlení a prezentace tanečního umění. Studenti se seznamují s postojem k umění a světu zvláštní formou konfrontace, provázanosti chápání života a uměleckého představení, optikou otevřenosti a spolupráce poznávaných jevů.
Tematické okruhy
- otázka mnohofunkčnosti významu vyplývající z mnohotvárnosti světa
- společenská kultivace a rozvíjení lidské osobnosti
- vkus: vlastní dispozice, názory, záliby, vzdělání, vlivy, zkušenosti
- víceznačnost - ambigvita
- vizuální komunikace
- estetické vnímání - percepce
- zvláštnost
- znázornění, představování
- estetika sémiotická a recepční
- estetika spotřeby
- prezentace - reprezentace: význam a účinek
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ARISTOTELES. Poetika. Praha: GRYF, 1993. ISBN 80-85829-01-0.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Vyd. 1. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. 334 s. ISBN 978-80-904487-2-8.
HENCKMANN, Wolfhart. Estetický slovník. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1995.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 553 s. ISBN 80-7215-264-5.
JANEČEK, Václav. Tělo a tanec. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1997. 103 s. ISBN 80-85883-23-6.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny těla : prameny, koncepty, historiografie. 1. vydání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. 261 stran. ISBN 978-80-7465-068-0.
Základní pojmy divadla : teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri Národní divadlo v Praze, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9.
SOURIAU, Étienne. Encyklopedie estetiky. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1994. 939 s. ISBN 80-85605-8-X.
ZUSKA, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 132 s. ISBN 80-7254-194-3.
Doporučená literatura:
ROYCE PETERSON, Anya. The Antropology of Dance. Vyd. 1. Indiana University Press 1977. ISBN 978-1852730888.
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, prověření znalostí a schopností, prezentace výzkumu vybraných pojmů, analýza a obhajoba písemné seminární práce (min. 3 NS)
Další požadavky: docházka min. 80 %, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje